Gaan we in 2015 zo kleren kopen?
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Gaan we in 2015 zo kleren kopen?

Gaan we in 2015 zo kleren kopen?
Ger de Gram

Weer een klein kijktipje. Omdat het kan en jullie het wel tof vinden, geloof ik. Dit keer is het de beurt aan een 5 minutendurend item van Ogilvyvids met als onderwerp ‘Big Data for Smarter Customers’.

Wat is big data?

Big data heeft de toekomst. Feiten en cijfers die vroeger niet met elkaar te combineren waren samenvoegen en daar conclusies uittrekken, dat is het idee achter big data. Het klinkt vaag, Wikipedia geeft dit mooie voorbeeld:

Het Amerikaanse bedrijf Walmart verwerkt meer dan een miljoen transacties per uur, die op een slimme manier in databases opgeslagen moeten worden. Uit deze grote berg gegevens kunnen verbanden tussen verschillende producten gedestilleerd worden (bijvoorbeeld hamburgers en broodjes, maar vaak zijn de verbanden minder voor de hand liggend).

Ook kunnen op basis van aankoopgedrag klanten ingedeeld worden op basis van diverse kenmerken. Door geavanceerde statistische analyses uit te voeren kan Walmart niet alleen vrij nauwkeurig inschatten wat het geslacht, inkomen, de sociale klasse en de gezinssituatie van een klant is maar kunnen ook levensgebeurtenissen zoals huwelijk, geboorte, echtscheiding en overlijden met vrij grote precisie gedetecteerd worden aan de hand van veranderingen in aankoopgedrag.

Goed, big data klinkt dus vooral op zakelijk gebied erg interessant, maar ook de dagelijkse consument kan profiteren van big data, door de toepassing van allerhande innovatieve technologieën en gadgets. In 2013 maakte Ogilvyvids daar een aardige video over.

 

 

Fabrikant Samsung beweert overigens in 2020 alleen nog maar ‘connected devices’ te maken in het kader van The Internet Of Things, waar big data een vitale rol in speelt. Of dat zo is, waag ik te betwijfelen, maar wie weet…

Comments

Reacties

  1. IkBenBrian

    Fijn. Allemaal vingervegen op je spiegel!