Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

CES-update: toffer dan in de auto wordt het dit jaar niet

CES-update: toffer dan in de auto wordt het dit jaar niet
Paul Gersen

Gek eigenlijk: het grootste stuk elektronica dat we gebruiken is nog zo 1.0 als de weg naar Rome waarover ze rijden. Natuurlijk is er de afgelopen jaren bakken vol met elektronica onder de motorkap en in het dashboard van de auto gestopt, maar het gadget-gehalte bleef laag. Je hoeft weliswaar bij nieuwe modellen geen sleutel meer te gebruiken om te starten, maar het echte out-of-the-box-denken werd vooral overgelaten aan de smartphone- en wearable-wereld. Tot nu. Op de CES in Las Vegas blijkt dat de grote namen druk bezig zijn van auto’s een slimme digitale omgeving te maken. Van carblets, toffe besturingssystemen en zelfrijdende auto’s: niets lijkt te gek.

 

Autorijden moet beter kunnen

We moesten er een beetje om gniffelen tijdens onze rit naar de IFA in Berlijn vorig jaar. Vier techjournalisten in een van de meest krakkemikkige auto ooit: de nu al legendarische ‘Vulva’ van onze Ger. Navigatie met plakband op de ruit geplakt, Boombox achterin voor de muziek via de smartphone en uren in de file en voor rode stoplichten. Als dat ooit eens beter zou kunnen… We zijn niet de enigen die er zo over denken. Grote automerken voelen onze pijn. En nog belangrijker: Google en Apple hebben zich in de discussie gemengd om de auto veel slimmer te maken dat hij nu al is. Binnenkort Android of iOS in je kar? Het staat op het punt komen.

 

Android in de auto

Op de CES kondigde Google de Open Automotive Alliance aan, samen met GM, Honda, Hyundai en Audi en in samenwerking met chipfabrikant Nvidia. Doel van deze collaboratie: een digitale omgeving maken voor de auto. Oftewel, binnenkort zitten we keihard aan de apps achter het stuur. Stel je voor: via buienradar zie je hoelang het nog duurt voordat die enorme storm waar je in zit voorbij is. Muziek draai je via Spotify of een prettig internetradiostation. Ergens even wat eten? No problem. Met de app van IENS zoek je een leuk restaurant met goede recensies uit en rij je er zo naar toe. Het zijn slechts een paar mogelijkheden die we kunnen bedenken en die zomaar ergens volgend jaar waar kunnen worden. Die apps kun je ook gewoon op je telefoon kijken, zeg je? Misschien, maar iedereen kent de tv-spotjes waarin wordt verteld hoe gevaarlijk en fout het is om tijdens het rijden met je telefoon te spelen.

iOS In The Car: liever een flat design dan flat tires

iOS In The Car: liever een flat design dan flat tires

Ook Apple gaat zich ermee bemoeien

Google is niet de enige die kwijlend naar de mogelijkheden van zijn besturingssysteem in de auto kijkt. Sterker nog: Apple is er al sinds ver voor de CES 2014 mee bezig. iOS In The Car heet het en de rij met geïnteresseerde autofabrikanten is nu al lang. Welke features dit systeem allemaal gaat krijgen is nog niet helemaal duidelijk, maar het door ons vaak verguisde Siri moet een belangrijke rol gaan spelen. En in dit geval begrijpen we het wel. De Eyes Free-variant van het spraakgestuurde programma moet ervoor zorgen dat je alle functionaliteiten van iOS en je telefoon kunt gebruiken, zonder je handen van het stuur te halen en je ogen niet op de weg te richten. Veilig rijden, maar toch lekker smart bezig zijn.

Lekker even de oogjes dicht: vergeet het maar

Maar het kan nog slimmer, zo zien we op de CES. Het afgelopen jaar werden we al vaak geteased met de zogenaamde zelfbesturende auto. Inderdaad: met de krant op schoot en de koffie in de hand met je eigen bak naar je werk. Via camera’s, omgevingsinformatie en nog meer moderne fratsen zorgt hij ervoor dat je veilig op de plaats van bestemming komt, zonder dat je je stuur hoeft aan te raken, zoals je het in zoveel science fiction-films ziet. Natuurlijk staat dit alles nog in de kinderschoenen en zal het ongetwijfeld nog even duren voordat we met de armpjes in de nek over de A2 crossen. Denk alleen al aan alle regelgeving die bedacht en aangepast moet worden, maar er worden wel stappen gemaakt. Neem Audi: de mannen van The Verge maakten kennis met een paar features die de zelf besturende auto moet gaan krijgen. Het is erg verleidelijk om even de oogjes te sluiten als je in zo’n rijtuig zit, maar dat is niet de bedoeling. Daarom heeft Audi een veiligheidsmechanisme ingebouwd. Doe je je ogen dicht voor tien seconden, geeft de auto een hard geluidssignaal. Ben je dan nog niet wakker, parkeert hij langs de weg en belt hij automatisch het alarmnummer: er zal namelijk wel iets grondig mis zijn.

Zo'n auto willen wij ook wel, euh, niet besturen

Zo’n auto willen wij ook wel, euh, niet besturen

Groen! Groen!

Ook het verkeerslichtensysteem van het merk is indrukwekkend. De auto krijgt van een centrale computer door of de lampen op rood en groen staan en kan daar qua snelheid op anticiperen. Sta je toch voor een rood licht, dan schakelt hij de motor uit en telt hij op het dashboard netjes af totdat het groen wordt. Een paar seconden voor het moment suprême start hij zichzelf weer en ben je meteen klaar om verder te rijden. Ben je even weggedroomd vanwege die mooie automobiliste die naast je staat? Je voelt aan het gaspedaal dat je bijna weer moet verder rijden. Ook deze techniek laat overigens nog even op zich wachten: ieder land regelt zijn verkeerslichten anders en voordat al die informatie goed en wel verwerkt is, zijn we even verder.

Een autofabrikant die tablets maakt: wij moeten het nog zien

Een autofabrikant die tablets maakt: wij moeten het nog zien

 

The sky is dus the limit als het gaat om digitale mogelijkheden in de auto. Maar ook simpele aanpassingen zijn er. Audi liet namelijk ook een speciale tablet zien voor in de auto (wij dopen hem nu alvast tot de carblet) waarmee ook de mensen op de achterbank je radio kunnen besturen, maar ook het internet op kunnen. Heel aardig, maar in al het geweld rond rijtuigen dat we verder zagen, viel het een heel klein beetje tegen.