Epson Moverio brengt content naar je ogen (video)
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Epson Moverio brengt content naar je ogen (video)

Epson Moverio brengt content naar je ogen (video)
Ger de Gram

Terwijl alle grote merken met een VR-bril komen, doet Epson, bij ons vooral bekend als printerfabrikant (sorry, Epson) het iets anders en brengt het de Moverio, een soort Google Glass-achtige bril met daarin twee S-OLED displays.

Als je je als medium per e-mail inschrijft voor het MWC in Barcelona krijg je de weken erna altijd een ongelofelijke hoeveelheid aan spam. Zo’n beetje ieder aanwezig merk krijgt namelijk toegang tot je mailadres – om zo je te bestoken met mailtjes over hun producten of diensten. Vaak (heel vaak) negeren we die mails, maar Epson, toch niet het meest sexy ‘CE-merk’ trok onze aandacht.

Video: Epson Moverio BT-300

 

Dat komt door de Moverio, een innovatieve bril die ze al eerder uitbrachten en nu in een nieuw en beter jasje is gegoten. Ze noemen het zelf een ‘binoculaire multimediabril die het potentieel van augmented reality ontgrendelt’. Dat klinkt indrukwekkend en dat is het ook. In feite krijgt de Moverio het voor elkaar extra informatie over jouw omgeving te plaatsen, een beetje zoals de Glass van Google ook deed, maar dan mooier en beter.

Weerkaatsing

Daar gebruikt het merk twee kleine s-OLED displays voor, die geïntegreerd zijn in de glazen van de Moverio-bril. Deze displays werken met behulp van weerkaatsing: beelden worden in de dikke randen van de overigens vrij lelijke bril geproduceerd en gezonden naar de schermpjes. Deze tonen in kleur de nodige informatie. Tof gedaan, maar wat je hier als consument mee moet, is ons nog niet helemaal duidelijk. Natuurlijk, een hippe bril is cool en je bent een grote baas als je een van de eersten bent die er eentje heeft, maar heel veel nuttige toepassingen voor liefhebbers van technologie kunnen wij niet zo snel bedenken. Epson geeft zelf op zijn site een voorbeeld waarin het duidelijk wordt hoe je een band kunt verwisselen. En ook de samenwerking met DJI, maker van toffe drones, is een slimme: je kijkt mee met de Phantom drone die in de lucht hangt. Maar is dat functioneler dan via een app op je tablet of smartphone meekijken? Toegegeven, het ziet er tof uit – en indrukwekkend dat Epson het voor elkaar krijgt om zulke kleine schermpjes in een bril te verwerken – maar of het sneller of beter werkt?

Kabeltje BT-300 van Epson

Oh, en niet geheel onbelangrijk: de Moverio zit vast aan een kabeltje. Dat is nodig, want aan het andere eind van de kabel zit het bedieningspaneel en de hardware om de bril werkend te krijgen. De gadget draait  op Android en speciaal voor de Moverio heeft Epson een Apps-market bedacht, waarin je verschillende applicaties kunt vinden, geschikt voor het apparaat. Een camera-app, of een kalender, om maar wat te noemen. Niet wereldschokkend, wellicht wel handig (alhoewel: hoe vaak draag je deze Moverio-bril terwijl je wil weten wat er die dag in je agenda staat?).

De Moverio bewijst vooral dat we nog op zoek zijn naar mooie oplossingen om sneller en beter ‘content’ te kunnen consumeren. De smartwatch heeft niet het succes gebracht waar fabrikanten op hoopten, misschien dat dit soort brillen dat wel gaan doen?

 

Comments