Altijd opgeladen e-scooters van Gogoro komen naar Amsterdam
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Altijd opgeladen e-scooters van Gogoro komen naar Amsterdam

Altijd opgeladen e-scooters van Gogoro komen naar Amsterdam
Dennis de Vries

Vorige week schreven we nog over Bolt, de Nederlandse startup die ons land gaat verlossen van stink-brommerts met een slick elektrisch alternatief. Die kunnen meteen al wat concurrentie verwachten uit Taiwan. De slimme e-scooters van Gogoro komen namelijk in 2016 naar Europa en Amsterdam is gekozen als eerste stad om naar uit te breiden. Voordeel van Gogoro scootertjes: je hoeft de accu helemaal nooit zelf op te laden.

Gogoro is opgericht in 2011 door een groepje ex-HTC-ers. Zij ontwikkelden niet alleen een moderne elektrische scooter, maar bedachten ook een nieuwe manier van opladen. De Gogoro scooters zijn namelijk voorzien van een verwisselbare accu, ter grootte van een melkpak. Die hoef je niet zelf thuis aan de lader te hangen, maar kun je gewoon omwisselen bij een speciaal oplaadstation, het GoStation. Zodra je accu leeg is, rijd je daarheen, wisselt ‘m om voor een volle en rijdt weer vrolijk verder.

Momenteel zijn de e-scooters van Gogoro alleen nog te krijgen in Taipei, waar zo’n 95 oplaadstations zijn. Gebruikers kunnen daar binnen 6 seconden hun lege accu vervangen voor een volle. Amsterdam is de tweede stad in de wereld waar de scooters beschikbaar komen, omdat Amsterdam volgens het Taiwanese bedrijf zo lekker voorop loopt als smart city. De prijzen voor Amsterdam zijn nog niet bekend, maar in het thuisland varieren die van rond de €2500 tot €3000, afhankelijk van hoe luxe je model is.

 

 

Gogoro vs. Bolt

Zo heb je ineens twee opties voor slimme, elektrische scooters op de weg; de Bolt AppScooter en de Gogoro. En dan is het interessant om ze te vergelijken op wat simpele specs. Zo claimt Bolt momenteel de snelste acceleratie door in 3,9 seconden van 0 naar 45km/u te gaan. Dat wordt nog een interessant wedstrijdje bij het stoplicht als er een Gogoro naast stop. Die gaat in 4,2 seconden van 0 naar 50. De Bolt kan 150 kilometer op één acculading halen, de Gogoro ‘slechts’ 100 kilometer. Maar die laatste hoef je dan weer niet zelf op te laden, daar hang je gewoon een andere accu in.

Beide hebben allerlei moderne slimmigheidjes aan boord. Zo heeft Gogoro een contactsleutel die werkt via Bluetooth, kun je de verlichting zelf instellen, je telefoon opladen en wordt er een berg info gegeven op het grote dashboard. Hoewel er ook een smartphone-app beschikbaar is voor de Gogoro, heeft de scooter minder uitgebreide ondersteuning voor bijvoorbeeld Spotify of Whatsapp, zoals de AppScooter van Bolt dan weer wel heeft. Qua looks heeft Bolt een flinke voorsprong. Laten we eerlijk zijn, op een Gogoro zie je er een beetje uit alsof je op een futuristisch campingtoiletje door de stad zoeft.

 

Gogoro Burnout

Laatste keer dat ik een burnout deed op iets wat zoveel op een Porta-potti leek, was na een avondje Mexicaans.

Gogoro kopen? Even wachten nog

Gogoro opent in 2016 in de eerste instantie een winkeltje in Amsterdam waar mensen kennis kunnen maken met het concept. Kun je meteen kijken in welke kleurtjes jij jouw Gogoro wilt hebben. In de eerste helft van 2016 moeten ze ook al in Amsterdam rond rijden. Hoeveel oplaadstations er rond die tijd zijn, is nog niet bekend maar dat zal ongetwijfeld van de populariteit afhangen.

Comments