Is de Oculus Rift virtual reality-bril de grootste game-innovatie in tijden?
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Is de Oculus Rift virtual reality-bril de grootste game-innovatie in tijden?

Ger de Gram

Het leuke aan een beurs als de IFA is dat je er gadgets en innovaties tegenkomt die niet zelden als toekomstmuziek bestempeld kunnen worden. Bij een virtual reality-bril denk je al snel aan films als Oblivion of Minority Report, maar dankzij de Oculus Rift is the future now. We schreven al eerder over deze futuristische gadget, maar met dank aan Intel konden we de Rift zowaar even zelf testen. En jongens, dit willen we hebben.

Gewauwel

Intel is nou niet echt een sexy merk. Gewauwel over processoren, batterijbesparende componenten en chips vinden wij niet per definitie interessant. Totdat al deze onderdelen samenkomen in een stukje hardware waar zelfs Alexander Klöpping een harde plasser van zou krijgen.

Bedenker Palmer Luckey had 2,5 miljoen euro bij elkaar ge-kickstartert om de Oculus Rift te ontwikkelen tot een bruikbaar product en daar lijkt de man in geslaagd. Grote merken klopten aan om samen met Luckey de Rift te verbeteren, waaronder Intel. Een goed werkende VR-bril kost natuurlijk de nodige processorkracht en daar komt chipfabrikant uit Californië om de hoek kijken.

Intel bracht namelijk onlangs haar Haswell-processor uit. Deze kan zware grafische programma’s de baas en is een stuk sneller dan voorganger Ivy Bridge. En laat dat nou net van belang zijn voor de technisch veeleisende Oculus Rift. Dat een Haswell-processor ook nog eens een stuk batterijbesparender is, is in dit geval mooi meegenomen.

Achtbaan

Op de stand van Intel op de IFA stonden een aantal Sony Vaio-laptops voorzien van zo’n nieuwe processor opgesteld, met daar een Oculus Rift VR-bril op aangesloten. Doe de bril op en je waant je werkelijk in een compleet andere wereld. Ter test had Intel Oculus’ achtbaan-omgeving aan staan. Je zit in een karretje en rijdt rond op een rails. Niets meer, niets minder. Maar dan wel op volle snelheid en in 3D. Het gevolg: een werkelijk fenomenaal echte pretpark-feeling.

3D is natuurlijk niet nieuw. Sterker nog, na het succes van Avatar is de 3D-tv lange tijd een van de belangrijkste speerpunten geweest van televisiefabrikanten. Maar een succes werd het nimmer. Het 3D-effect liet vaak te wensen over en zo’n brilletje zit toch maar ongemakkelijk op ‘uwen bakkes’.

Oculus Rift: gekke gadget

Nee, het ziet er niet uit. Maar tof is de Oculus Rift wel!

Toegegeven, de Oculus Rift is ook niet de mooiste gadget ooit – het is vooral een lomp ding waar je absoluut niet mee gezien wil worden – maar het resultaat is verbluffend. En dat komt vooral omdat de Rift meegaat met iedere beweging die je met je hoofd maakt. Kijk je links, dan zie je wat er links op de achtbaan te zien is. Kijk je rechts, idem dito. De bril is je hoofd, als het ware.

En dat doet iets met een mens. In een achtbaan buk je wanneer er een paal in beeld komt en schrik je wanneer je in volle vaart naar beneden scheurt. Met andere woorden: gebruik dit apparaat niet wanneer je veel spullen in de buurt hebt staan. Gegarandeerd dat je per ongeluk een vaas of glas omstoot. Er zijn geestige filmpjes van mensen die voor het eerst de Rift op hun hoofd hebben en daar vrij heftig op reageren. Wij hadden bij Intel eenzelfde ervaring. En dat was dan nog maar een eenvoudige achtbaan-game. Wat als je de nieuwste versie van Killzone of GTA kunt spelen met de Oculus Rift? De mogelijkheden lijken eindeloos.

Portie misselijkheid

Nou, wanneer komt dat ding dan in de winkels? Dat duurt dus nog wel even. Wij checkten een prototype dat nog geen HD-graphics had. Daarbij merkten we ook dat het driedimensionale effect nog niet helemaal soepeltjes verloopt: we hebben heel even een paar glaasjes water naar binnen moeten werken, want het eten kwam bijna naar boven.

Net als bij een 3D-tv voegt de bril twee beelden samen tot een driedimensionaal beeld en dat vinden je hersenen niet zo leuk. Die snappen dat namelijk niet zo goed. Vergelijk het met een middagje op een boot dobberen op zee: stap het land op en je krijgt last van zeebenen.

Echte schippers hebben daar echter geen problemen meer mee. Het is pure gewenning. Als dat ook het geval gaat zijn bij de Oculus Rift, dan wordt het apparaat de grootste innovatie op game-gebied in tijden. Daar twijfelen we geen seconde aan.

Comments

Reacties

  1. Martijn Hommel

    Dit lijkt me geweldig om te zien in de toekomst! Nu alleen nog iets wardoor je ook echt in de game kunt lopen.

    • Dennis de Vries

      http://www.virtuix.com/

      Een loopband die precies dát doet. Briljant spul.

    • Martijn Hommel

      O_O de toekomst is hier.