Reviewoverzicht

3
Hardware
3.5
Prijs
7

Leuk bedacht

Een Apple-kloon maken kan Samsung als de beste. Helaas is de One Style 5 te traag om zich echt te kunnen meten met de grote jongens en lijkt de One Style 5 Series niet heel nuttig met de tablet en laptop in het achterhoofd.

Een All-In-One PC. Apple is er groot mee geworden. Dat Samsung daar dan achteraan gaat lopen is niet een heel erg verrassende gedachte. De One Style 5 Series heeft echter een ding voor op de iMac van Tim Cook. Het apparaat is met 750 euro lekker goedkoop.

Maar helaas zijn er daardoor wel direct de nodige concessies gedaan. Want met een standaard 500GB harde schijf (waarom geen SSD, Samsung?) en een AMD A6-processor en een on board videokaart is het apparaat geen rappe jongen. Het lijkt vooral een apparaat te zijn waar je snel even wat op gaat surfen of een berichtje tikken. Dat de Aziatische editie voorzien is van een tv-aansluiting zegt eigenlijk genoeg: de Samsung Ativ One Style 5 Series (kan het nog langer, die naam?) is er voor in de woonkamer.

Slanke, glimmende den

En dan is een aardig design op z’n zachtst gezegd geen overbodige luxe. Samsung heeft zich op dat vlak zeker niet onbetuigd gelaten. Deze slanke den heeft een glimmende witte behuizing en slechts een kabel voor de voeding. Heb je een lange tafel, dan misstaat de One Style 5 Series daar, ergens casual in een hoekje zeker niet op. Moet gezegd: dat is alleen ontzettend een kwestie van smaak, want glans en wit – daar moet een mens wel echt van houden. Hou jij van brocante, berenvellen op de vloer of gekleurde Chinese schermwanden? Dan zal de Samsung All-In-One je vermoedelijk niet bekoren.

De One Style 5 Series heeft Windows 8 als besturingssysteem. Daarover is al veel over gediscussieerd, maar de Draadbreuk-redactie was eenduidig in dezen: Windows 8 op een apparaat zonder touchscreen is eigenlijk nutteloos. Dat wil zeggen: de het bekende startscherm met de tyles en applicaties. Daar zijn een aantal redenen voor, maar de belangrijkste is het feit dat apps uit de Windows Market, hoe goed of mooi ook, vaak niet zo efficiënt en makkelijk in gebruik zijn als reguliere websites of games. Facebook en Twitter zijn daar het beste voorbeeld van. Het is gewoon makkelijker om een status-update te geven via Facebook.com dan om de (trage) app te starten. De livetiles die continu nieuws doorgeven zijn stiekem soms wel handig, maar zijn daar ook niet gewoon RSS-readers voor?

One Style 5 series bedienen met handbewegingen

En dan kan Samsung nog wel leuk wat specifieke ‘gestures‘ hebben toegevoegd, zo kun je de All-In-One in theorie bedienen door met je hand te bewegen (een beetje zoals bij Kinect), maar gebruiksvriendelijker wordt het tyle-scherm van Windows 8 er niet van.

Het lijkt eerder een gekke noodgreep. Een beetje zo van: ‘zie je nu wel dat Windows 8 handig is?’ Helaas, ze hebben ons niet overtuigd. Wel heeft Samsung bewezen een grappig apparaat voor in de woonkamer te maken waar je wel degelijk lol aan kunt beleven, mits je niet teveel eist. Maar wil jij af en toe een YouTube-filmpje checken, verhalen tikken in Word of je e-mail checken? Via de One Style 5 series kan dit meer dan prima.

Conclusie Ativ One Style 5 review

Maar goed dan is er wel een probleem: want ga je daar geld aan uitgeven? Heb jij al een laptop of tablet dan lijkt de All-In-One Samsung niet zo zinnig ‘voor erbij’. En mocht je denken: dan zet ik deze Samsung toch op kantoor? Dat lijkt niet echt een oplossing, want een werkpaard is het zeker niet. En dat is ergens jammer: had Samsung de One Style 5 Series net iets betere hardware gegeven, net als Apple in haar iMac’s altijd stopt, dan was het een stuk interessanter apparaat geweest. Samsung biedt weliswaar de 7-series als alternatief, maar die ziet er anders uit (lees: lelijker) en is een stuk duurder. Nu is vooral afvragen geblazen: heb ik hier eigenlijk wat aan?

Ga bij jezelf te raden en laat het vooral weten in de comments.

allinonesamsung