Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Michael Bay gaat nat bij Samsungs persco op de CES

Paul Gersen

We hebben heel wat rare snuiters voorbij zien komen bij persconferenties van elektronicabedrijven. Ook danseressen, huiskamermuzikanten en dubieuze zangers. Maar het optreden van Hollywood-regisseur Michael Bay bij die van Samsung op de CES 2014 in Las Vegas is tot nu toe het meest onvergetelijk. Hij. Zei. Namelijk. Niks.

Michael Bay wordt door filmcritici gezien als de Adam Sandler onder de regisseurs. Veel succes aan de kassa, maar ook maar iets van enige betekenis afgeleverd: nee. Niemand zal ooit zijn kinderen vertellen dat zijn leven veranderd is door een blockbuster van de man die ons Transformers, Pearl Harbor of Pain & Gain bracht. Veel uiterlijk vertoon, veel actie-scenes, maar een verhaal waar zelfs de grootste bouquetreeks-liefhebber zijn neus voor ophaalt.

Michael Bay (links) met een van de meest driedimensionale karakters uit zijn films ooit.

Michael Bay (links) met een van de meest driedimensionale karakters uit zijn films ooit.

 

Maar bij Samsung dachten ze blijkbaar: deze meneer moeten we hebben voor de CES in Las Vegas om onze nieuwe lijn televisies met een spetterend verhaal te presenteren. Eerlijk is eerlijk: met die televisies was vrij weinig mis. Ultra HD, curved en zelfs een exemplaar waarvan je het scherm kunt buigen als je dat wilt. Goed, van dat laatste snappen we het nut ook niet (keuzes, Samsung, keuzes), maar het kán en in de conservatieve flatscreenwereld is dat ook wat waard. Dat je daarvoor een bekende celebrity in laat vliegen om dat aan te prijzen, ook daar snappen we de glitter en de glamour van. Maar dan moet degene wel wat zinnigs kunnen zeggen.

En daar ging het dus gigantisch mis bij Samsung op de CES. Michael Bay kwam, zag de autocue niet en droop af. Zijn opkomst was al onzeker, maar toen bleek dat de lettertjes op de schermen rond hem heen niet de tekst gaven die hij zo lekker spontaan moest oplezen, kreeg hij een black-out waar Matt Damon in The Bourne Identity jaloers op zou zijn. Even wat gemompel en toen maakte hij rechtsomkeert. Enfin, je ziet de beelden hierboven.

Het geeft een mooi inkijkje in hoe het werkt op zo’n persconferentie. Je zoekt een bekend iemand, trekt je heel dikke portemonnee en laat ‘m zeggen wat je wilt dat ze zeggen. Niks spontaans aan, gewoon keihard als advertentiepilaar gebruiken. Totdat de autocue dus uitvalt. Dan blijkt dat je veel beter mensen kunt hebben die uit oprecht enthousiasme je product endorsen. Want op deze manier is het vooral een heel lullige vertoning die voor een nare nasmaak zorgt bij je event.

Maar ach, zoals de verantwoordelijke marketing-meneer van Samsung morgen bij een met spoed ingelaste vergadering ongetwijfeld zal roepen: negatieve reclame is ook reclame.

> Oorlog op komst in de wereld van smart tv’s

> Alles over de CES 2014

Reacties

  1. Nick Woudstra

    Ik vermoed een hoax….

  2. stijn v brummelen

    Vond het geweldig om te zien.