Nikon D4S en de drang naar perfectie
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Nikon D4S en de drang naar perfectie

Nikon D4S en de drang naar perfectie
Dennis de Vries

Terwijl alle ogen gericht zijn op Barcelona en de mobiele telefoons die daar gepresenteerd worden, draait de wereld gewoon door. Ook camerafabrikanten maken nieuwe spullen en Nikon had uitgerekend deze week een nieuw topmodel. In de telefoonwereld betekent het toevoegen van een -s- aan een bestaand product enkele kleine verbeteringen. Bij Nikon is dat eigenlijk niet anders. Toch bood het een fascinerend contrast met de mobiele gekte in Barcelona. Wij maakten even kort kennis met de Nikon D4S.

Laten we er geen doekjes om winden. Tenzij je jouw brood verdient met het maken van foto’s of je écht niet meer weet wat je met je geld moet doen, zul je de 4DS niet eens overwegen. Deze digitale spiegelreflex is er voor de pro’s. Mensen die vergroeid zijn met hun camera. Die alle instellingen van haver tot gort kennen. Dat blijkt in de eerste instantie uit de verkoopprijs. 6149 is de adviesprijs. En dan hebben we het alleen over de body, lenzen zitten er voor dat geld niet bij.

Het is goed zoeken naar de verschillen tussen de body van de Nikon D4 en de D4S. Een klein stukje rubber hier, een dieper geultje daar en een iets hoger knopje zus. Als een smartphonemaker zoiets zou doen, zouden we met de ogen rollen. Maar waar je het bij andere fabrikanten als gebrek aan inspiratie af zou doen, lijkt het in dit geval meer op een drang naar perfectie. De Nikon D4 is al goed, maar het kan altijd beter. Dus als professionele fotografen aangeven dat de grip na een werkweek van 80 uur toch wel een beetje vervelend begint te worden, schaaft Nikon er een millimeter van af.

Mocht je de lens er ook bij willen, dan zul je een extra hypotheek moeten afsluiten.

Mocht je de lens er ook bij willen, dan zul je een extra hypotheek moeten afsluiten.

Ook intern is er veel veranderd om kleine verbeteringen te krijgen. Speerpunten zijn, zo werd tijdens de presentatie verteld, ISO en autofocus. Die eerste, lichtgevoeligheid, is altijd een heikel punt bij camera’s. Te lage ISO en er vallen details weg in de duisternis. Te hoge ISO en er ontstaat lelijke ruis op je foto’s. Toch heeft de D4S een ISO-bereik van 100-25.600, wat zelfs uitbreidbaar is tot 409.600. Voor wie die getallen niks zegt; dat is krankzinnig hoog.

Ook de autofocus is verbeterd, dankzij Nikon’s nieuwe groep-veld-AF. Een lekker Hollandsche term voor een groot aantal verschillende focuspunten die constant gecontroleerd worden. Sochi kwam regelmatig ter sprake als voorbeeld. Een wit geklede skiër die op een witte piste tegen een witte achtergrond met een bloedgang naar de camera vloog, was op elk beeld nog scherp. De winst zit ‘m in honderdsten van seconden. Datzelfde geldt voor een compleet nieuw ontworpen spiegelsysteem dat nét een fractie van een seconde minder lang stuitert, waardoor de camera nét een fractie van een seconde langer de tijd heeft om zich te concentreren op focus, belichting en alles wat er nog meer bij een goede foto komt kijken.

d4s-monitor

Dit is dus voor amateurs.

Daarnaast zijn er softwarematig allerlei aanpassingen gedaan. Door een nieuwe manier van rekenen worden timelapses mooier. Het geluidsniveau kan nu tijdens het filmen worden aangepast. En het feit dat de kleurweergave van het LCD-scherm heel nauwkeurig kan worden aangepast werd snoevend en vol minachting ontvangen door de fotografen in de zaal. Een ‘echte’ past de kleur van zijn opnames niet aan

Als een telefoonfabrikant in Barcelona zulke minuscule verbeteringen zou aankondigen, zouden we allerminst onder de indruk zijn. En ook voor de Nikon D4S geldt dat jouw selfie er geen hol van zal verbeteren. Maar voor de pro’s kan het betekenen dat die éne gouden finish in Sochi scherp is terwijl hij het anders niet zou zijn. Dan heb je die 6149 zo terugverdiend.

 

Voor de foto-geeks: specificaties Nikon D4S
  • Vernieuwde FX-formaat sensor van 16,2 megapixel
  • ISO-bereik van 100-25.600, uitbreidbaar tot 409.600 (equivalent).
  • 11 bps met AF: 11 bps in FX-formaat met een betere AE/AF dan de D4.
  • Multi-CAM 3500FX 51-punts AF-systeem: kan worden geconfigureerd met een dekking van 9, 21 of 51 punten en is gevoelig tot -2 LW (ISO 100, 20°C).
  • Verbeteringen in de AF: verbeterde scherpstelvergrendeling, nieuwe opties voor beperkingen in de AF-stand plus de nieuwe stand Groep-veld-AF.
  • Multi-veldstand D-film: Full HD-films (1080p) in FX- en DX-formaat met beeldsnelheden van 60p/50p/30p/25p/24p. De camera biedt ook geavanceerde opties voor audioregeling.
  • Weerbestendige metalen body.
  • Gigabit 100/1000TX Ethernet-poort en de bestandsindeling RAW S-formaat voor een snellere beeldoverdracht. Compatibel met Nikon’s WT-5 draadloze zender.
  • LCD-monitor van 8 cm (3,2 inch) met 921.000 beeldpunten met anti-reflectie, waarvan de kleurbalans en helderheid is aan te passen.
  • Sluiter van Kevlar/koolstofvezel met een sluitervertraging van 42 ms, een standaard gebruiksduur van 400.000 ontspancycli en een sluitertijd van 1/8000 tot 30 sec. met flitssynchronisatie tot 1/250 sec.
  • Spot-witbalansmeting: gebruikers kunnen gegevens voor een handmatige witbalansvoorinstelling eenvoudig meten op basis van het geselecteerde deel van het beeld.
  • EL-18a accu met hoge capaciteit: compacte en lichte oplaadbare lithium-ion accu met een capaciteit van 2500 mAh (10,8 V).
  • Opslagmedia: twee kaartsleuven, een voor CF-kaarten (UDMA 7) en een voor XQD-kaarten met een hoge capaciteit.

Ook interessant:

> Review van de voordeligere, maar ook niet misselijke Nikon D3300

> Minder profi, maar wel lekker retro: nieuwe camera’s van Olympus

Comments