Olympus OM-D E-M10 review: een maand in Australië

Casper Meijer

Laat ik het meteen maar eerlijk zeggen: ik ben geen professioneel fotograaf noch een camera-expert. Ik maak de meeste kiekjes met mijn smartphone en ben daar over het algemeen tevreden over. Maar tijdens een vakantie vind het wel leuk om wat meer mijn best te doen en écht mooie foto’s te maken om te bewaren voor het nageslacht. En laat ik nou net een maand naar Australië zijn geweest met een dikke camera. Ziehier: een uitgebreide Olympus OM-D E-M10 review.

Als eerste: het design. De OM-D E-M10 is zeer compact en heeft een fraai klassiek uiterlijk. De aluminium body ligt prettig in de hand en qua gewicht is hij zwaar genoeg om stabiel mee te fotograferen, zonder dat je er een lamme arm van krijgt.

Olympus OM-D E-M10

Het ding heeft verder een uitklapbaar 7,6 inch touchscreen en een elektronische zoeker –  die laatste is erg handig in de volle zon. De 16 megapixel sensor maakt plaatjes van maximaal 4608 bij 3456 pixels en kan filmen in Full HD met 30 beelden per seconde. Standaard maak je foto’s in een 4:3 beeldverhouding, maar je kunt ook kiezen voor het traditionele 3:2, het moderne 16:9 of 1:1, wat handig is voor Instagram of profielfoto’s op sociale media.

Automatische piloot

Omdat de camera is bedoeld voor consumenten heeft Olympus veel features ingebouwd die je helpen om gemakkelijk (lees: zonder de handleiding van 160 pagina’s van begin tot eind door te ploegen) mooie foto’s te maken.

Opera House Om-D E-M10

De meeste kiekjes heb ik tijdens mijn vakantie op de automatische stand gemaakt, die het grootste deel van de tijd prima voldeed. Hierdoor kan je je focussen op je compositie en regelt de camera de rest voor je. Handig als er opeens een kangoeroe voor je neus staat.

Je hoeft geen handleiding van 160 pagina’s door te ploegen om mooie foto’s te maken.

Maar er zijn verschillende modi om uit te kiezen en als je wilt kun je verschillende instellingen (bijv. diafragma, sluitertijd, isowaarde en witbalans) naar je hand zetten en zelfs de lens verwisselen. De lens die meegeleverd wordt is een 14-42mm 1:3.5-5.6 zoomlens, maar je kunt allerlei verschillende objectieven kopen voor bijvoorbeeld een groothoek effect, om verder in te zoomen of mooier te kunnen filmen.

betonnen-jungle

Handig zijn de verschillende voorgeprogrammeerde scenes waaruit je kunt kiezen. Daarbij moet je denken aan bijvoorbeeld portret, landschap, sport, avondscène en macro. Zelfs op de automatische stand kun je nog het een en ander tweaken, bijvoorbeeld de helderheid en kleurverzadiging of je kunt de achtergrond vervagen. Ook na het maken van een foto kun je de kleurverzadiging aanpassen of je foto veranderen in sepia of zwart-wit. Wat kitscherig vond ik de ‘creatieve effectenmodus’ waarin je foto’s met kant en klare effecten als pop-art, korrelige film, key line en aquarel kunt schieten. Ik was niet zo onder de indruk van deze effecten en vraag me af wanneer je dit gaat gebruiken. Misschien vind je tante het leuk. Het was praktischer geweest als je deze ‘kekke’ effecten ook achteraf op je foto’s kunt loslaten.

om-D e-m10 foto: koala

Ahh… een koala. Lief toch?

Beeldkwaliteit Olympus OM-D E-M10

Ik ben erg te spreken over de beeldkwaliteit van de E-M10. Ik maak normaal gesproken de meeste kiekjes met mijn iPhone, maar je ziet duidelijk dat de beeldkwaliteit van deze Olympus een stuk hoger ligt. En dat is een understatement. De kleuren zijn helder en de foto’s zijn scherp, al moet je wel goed in de gaten houden of de autofocus wel scherp stelt op wat je scherp wilt hebben – zeker de gezichtsherkenning werkt niet altijd. Met het touchscreen of pijltjestoetsen kun je instellen waar de camera op moet focussen. Ook met weinig licht maakt ‘ie aardige foto’s, al zijn je foto’s wel eerder bewogen door de lange sluitertijd. Onder lastige lichtomstandigheden is het ding soms zo lang bezig met de boel instellen dat ‘ie secondenlang weigert om een foto te maken. Het kwam voor dat ik de ontspanningsknop indrukte, je ziet op het schermpje dat hij bezig is met scherpstellen, maar foto’s schieten ho maar. Erg jammer als je een foto van een vleermuis wil maken die snel weer verder vliegt…

Zomaar een kust in Australië. Weinig mis, mee.

Ook leuk voor op vakantie als je geen computer bij de hand hebt is de wifi-modus waarmee je de camera kunt koppelen aan je smartphone. Met de Olympus Share app kun je foto’s van de camera overzetten naar je telefoon en ze bijvoorbeeld delen op social media. Ook kun je je smartphone als afstandsbediening gebruiken. Je telefoon verandert daarmee in een zoeker waarmee je real time door de lens kunt kijken, scherpstellen en foto’s nemen. Handig voor het maken van selfies!

Olympus OM-D E-M10 foto: kangaroe

Kangaroes. DIe zijn er op zich best veel, daar in Australië.

Conclusie Olympus OM-D E-M10 review

Tot slot het prijskaartje. Met een gemiddelde prijs van rond de 600 euro voor de camera en standaardlens is de OM-D E-M10 goedkoper dan zijn professionelere grote broers, maar nog steeds geen koopje. Als je een enthousiaste amateurfotograaf bent, kun je volgens mij veel plezier beleven aan deze camera. Hij is eenvoudig in gebruik en compact genoeg om hem makkelijk mee te nemen. Ondanks zijn bescheiden formaat heb je toch het gevoel dat je een ‘echte camera’ in je handen hebt, en dankzij de verwisselbare lenzen kan de fotohobbyist zijn gereedschap ook nog eens uitbreiden. Ga ik ‘m na deze vakantiemaand zelf ook kopen? Dat denk ik niet, maar dat ligt aan mij. Voor die 600 euro maak in het dagelijks leven net te weinig foto’s (of ga ik helaas te weinig op vakantie). Misschien ben ik dan toch niet helemaal de doelgroep.

Specificaties Olympus OM-D E-M10

ISO waarden: 200-25600
Meegeleverde lens 14-42mm 1:3.5-5.6