Game delays; beter laat dan slecht gereleased?
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Game delays; beter laat dan slecht gereleased?

Game delays; beter laat dan slecht gereleased?
Redactie

Bedenk je de laatste game waar je naar uitkeek. Misschien kwam deze uit op de beloofde datum, maar dat is niet bij iedere titel zo. Je ziet de releasedatum op Xbox Live of PSN ineens verspringen naar een latere datum en je moet nog langer wachten voor je je Xbox One of PS4 game kunt downloaden. Erg jammer! Maar… hoe jammer precies? Als het even kon, was de game gisteren al gereleased, maar gaat dit niet ten koste van de kwaliteit en dus van jóúw game-ervaring? Moeten we dan maar geduldig blijven afwachten? Oftewel; is een game beter later dan slecht gereleased?

We lezen steeds vaker dat uitgevers hun games uitstellen, maar als we kijken naar Google Trends lijkt het eerder dat het aantal afneemt! Het onderwerp wordt regelmatiger besproken op nieuwssites en communities, maar er is niet méér nieuws. Er zijn geen pieken en dalen meer, maar verschoven releasedata zijn wel geregelder aanwezig als nieuws- en gespreksonderwerp.

Ondanks dat de pers het er regelmatiger over heeft, worden games niet vaker vertraagd. Als we kijken naar de Triple-A-game publishers die het meest besproken worden in de media, zien we bijna geen toename in verschoven releases. Hieronder zien we hoe ‘op tijd’ 2 grote uitgevers de afgelopen 5 jaar waren.

tabel1

 

Er zijn ook uitzonderingen. Zo komt het percentage bij publishers die gemiddeld maar 5 games per jaar uitbrengen sneller heel hoog uit, één vertraging is dan 20%! Maar ook uitgevers met een groot aantal releases kunnen hieronder vallen, bijvoorbeeld Ubisoft.

tabel2

 

Hoewel verlate releasedata vaker door de pers gerapporteerd worden, hebben deze geen invloed op hun recensies. Integendeel, grote kans dat wanneer jij een review leest, vertraagd of niet, de game een 8 als cijfer heeft. Er zijn maar enkele uitschieters die dikke onvoldoendes of juist torenhoge scores behalen. Maar dat gamers het niet altijd met de pers eens zijn, blijkt wel uit de onderstaande scores op metacritic.com, waar alle reviews door critics en users worden verzameld.

 

Pers
Watch Dogs krijgt een 8
AC Unity heeft gemiddeld een 7
● Is Rage een 7,9 waard?
Gebruikers
● En gemiddeld een 6,2
● Of slechts een 4,7!
● Of toch een 5,1?

Als je je dagelijkse dosis gamenieuws van grote nieuwssites haalt, ben je deze soort gamer waarschijnlijk wel eens tegengekomen; de reaguurder. De bezoeker die altijd zijn mening klaar heeft. Ze reageren geïrriteerd wanneer blijkt dat de release van een langverwachte game nu nog verder weg is! Er zijn er genoeg die er begrip voor hebben, maar de meeste reacties onder dit soort nieuwsberichten zijn meestal vrij direct.

reacties1

De boze reacties nemen mogelijk toe doordat delays zo regelmatig in het nieuws zijn. Maar door de boe-roepers lijkt het probleem veel groter dan het eigenlijk is. De meeste mensen hebben er weinig moeite mee. Dat blijkt uit een survey gehouden over de mening van gamers over uitgestelde games. Meer dan 600 gamers uit de database van een grote Europese (gaming) e-commerce business hebben hun mening gedeeld. De resultaten waar verrassend positief!

De survey vroeg wanneer zij een delay echt vervelend vinden, opgedeeld in 3 tijdsperiodes. Hieronder zie je dat mensen een kort uitstel zelden een ramp vinden. Het grootste deel maakt zich niet zo druk om een delay van hooguit een paar maanden. Pas als de game voor lange tijd wordt uitgesteld, heeft de meerderheid hier problemen mee.

 

‘When do you mind a delay in release dates?’

reacties3
De meeste gamers geven aan dat ze totaal geen vertrouwen in de game(makers) verliezen, mits er een goede reden voor uitstel werd gegeven. Het helpt dus als bedrijven hier open en duidelijk over zijn. De redenen voor vertraagde releasedata zijn meestal het verbeteren van de kwaliteit. Zo liet Naughty Dog, developer van Nathan Drake 4: A Thief’s End, weten dat ze meer tijd nodig hadden om de serie een spectaculair einde te geven.

“There is something that happens [in the ending] that requires quite a bit of work for what we want it to do. And again, we would have had to reduce that scope and reduce that ambition to meet that [original] deadline. It was going to disappoint [fans] to push this thing back. But this is the last chapter for Nathan Drake, so let’s give ourselves as much time as possible and go all-out for this series.”

The Witcher 3: Wild Hunt’ CD Projekt Red publiceerde zelfs een open brief aan haar fans om de vertraging volledig uit te leggen. De game is een enorme hit en kwam veel van de beloftes na. Het gebeurt niet vaak dat na uitstel de kwaliteit alsnog te wensen over laat.

Delays worden regelmatig besproken door de pers, maar dit betekent niet per se dat meer games vertraging oplopen. Bij sommige publishers is het juist minder, vergeleken met de jaren ervoor. Toch zorgt de constante berichtgeving voor veel negatieve reacties vanuit de community, maar zodra we er dieper op ingaan, valt het allemaal toch wel mee. Zolang de game er uiteindelijk maar beter van wordt is het goed, iets wat gelukkig toch meestal zo blijkt te zijn. Dan rest ons alleen het antwoord op de vraag; is een game beter later dan slecht gereleased? Als we naar de resultaten van het onderzoek kijken, kunnen we zonder twijfel ja zeggen!

Comments