Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

‘Internet maakt games slechter’ | Stelling

‘Internet maakt games slechter’ | Stelling
Dennis de Vries

Assassins Creed is tof. Een beetje met een toffe capuchon op je kneiter freerunnen door oude steden en zo nu en dan iemand een mes in de keel duwen. Wat alleen niet tof is, is dat de laatste editie zomaar crasht.

Grote games komen bijna nooit foutloos op de markt. Call of Duty: Advanced Warfare flikkerde al je saved-games weg tijdens het updaten. In FIFA 15 konden alle spelers de onbedwingbare behofte krijgen om naar het midden van het veld te rennen. Spelers van GTA V kregen na enkele weken $500.000 virtuele dollars als goedmakertje voor alle problemen. En waar blijven die heists?

Het is een probleem dat alleen games lijken hebben. Films zijn niet zonder zondes, maar de kans is klein dat je in de bios zit en moet toekijken hoe de hoofdrolspeler ineens een heel nodig naar de wc moet waardoor het verhaal drie minuten stil ligt. Of dat je een boek leest waar soms een pagina wit is gelaten. Of een cd luistert waarbij iemand vergeten is op de stopknop te drukken, waardoor je de hele band de spullen in hoort pakken om naar huis te gaan. Als het al gebeurt, dan waarschijnlijk bij low-budget amateur-projecten. Niet bij grote multi-miljoen-dollar producties zoals Assassins Creed.

Mexicaanse woestijn

Hoe kan dat toch gebeuren? Internet! Sinds enkele generaties staan consoles zonder uitzondering in verbinding met het internet. Dat maakt toffe dingen mogelijk. Zo hoef je niet meer je vrienden uit te nodigen in je huis om samen te gamen. Zuipen ze ook je bier niet op. En mocht er iets mis zijn met de game, dan hoeft dat spel niet meteen in een Mexicaanse woestijn te worden begraven. Een update fixt de boel. Ontwikkelaars weten dat ook.

De druk is hoog. Grote games worden complexer, mooier uitgebreider. Deadlines moeten gehaald worden. De hype moet overtroffen worden. Dure marketingcampagnes staan al maanden van tevoren gepland en gamers staan al in de rij voor de winkel. Dan kun je als ontwikkelaar niet zeggen: “ik heb eigenlijk nog een paar dagen nodig.” Zo sluipt er wel eens een foutje in. Maar het werkt ook de andere kant op. Het kan zijn dat sommige games half voltooid in de winkels liggen, waarna ontwikkelaars dan eens gaan kijken wat de grote klachten zijn, waar ze het hardst aan moeten werken voor de eerste update. Hoe dan ook:
 

‘Internet maakt games slechter’

 

 
Voel jij je, als iemand die graag op launchday games koopt, behandeld als een betalende bèta-tester? Of ben jij blij met de mogelijkheid om eindeloos updates te kunnen krijgen? We zijn benieuwd! Laat het even weten in de comments. Mocht je trouwens tikfouten in dit artikel zien, gooi ook even in de camments. Ik update het later wel een keer.

Reacties

  1. Richard Groenendijk

    Ik ben het helemaal eens met de stelling. Het is natuurlijk leuk dat er via het internet wat van een game gefixt kan worden, maar dat betekent niet dat developers games maar mogen afraffelen. Ubisoft laat dit de laatste tijd wel zien met Watch Dogs en ACU (wat ben ik blij dat ik die niet heb gepre-ordered op pc).

  2. Sjurm

    Ik ben het ook voor een groot deel eens met de stelling. Natuurlijk zullen er hele kleine bugs blijven, die met patches gefixt kunnen worden. Je kunt als fabrikant niet alles zien aankomen, zeker niet bij bugs in de multiplayer wanneer de hele community tegelijk online is.
    Maar tegenwoordig worden er wel erg grote fouten gemaakt. Vooral de meuk die je in game kunt oproepen, zoals Uplay en Origin zorgen bijvoorbeeld voor extreem veel lag en crashes.
    Ubisoft is helemaal achterlijk op dit gebied. Eerst brengen ze een toptitel als AC Unity uit, die helemaal vol bugs zit en last heeft van veel framedrops. Ook loopt het Multiplayer gedeelte (coöp) alles behalve soepel. In plaats van die problemen op te lossen vindt Ubisoft het wel een goed idee om binnen een paar week de volgende toptitel Far Cry 4 te lanceren, waardoor Uplay helemaal niet meer functioneert.

    Bij veel van die series komen de delen ook veel te snel achter elkaar. Al die delen van Assassin’s Creed zijn in een paar jaar tijd uitgekomen. Ontwikkelaars hebben nauwelijks tijd om een game te ontwikkelen en zodra hij uit is, beginnen ze weer aan de volgende, nadat ze eerst iedereen oplichten door nog enkele DLC’s voor veel te veel geld uit te brengen. Op die manier worden games afgeraffeld en laat de support voor de al uitgebrachte games te wensen over.
    Helaas trapt iedereen er steeds in en verdienen die bedrijven geld als water.

  3. IkBenBrian

    Ik ben het eens met de stelling, maar ik ben wel zo’n ongeduldige type die het graag snel snel die game wilt hebben, dan maakt de bugs niet meer zo veel uit.