Oculus Rift: Glass voor gamers
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Oculus Rift: Glass voor gamers

Oculus Rift: Glass voor gamers
Bart Frouws

Vergeet Google Glass. De Oculus Rift is de gadget die je over niet al te lange tijd op je hoofd moet zetten. In een notendop: een virtual reality-set verpakt in een uit de kluiten gewassen skibril. Welkom in de toekomst.

Natte droom voor gamers

De term virtual reality ligt sinds eind jaren ’80 onder een dikke laag stof en van 3D-technologie hebben we inmiddels chronische hoofdpijn gekregen. Geen goede start voor een gadget die deze twee ingrediënten combineert. Toch is de Oculus Rift, een soort skibril met ingebouwd LCD-scherm, een apparaat om rekening mee te houden. Dankzij een ingenieus staaltje techniek zie je een 3D-wereld voor je met een horizontale hoek van 110 graden, vergelijkbaar met je normale gezichtsveld. Tel daarbij op dat het beeld meedraait als je met je hoofd beweegt, waardoor het net lijkt alsof je echt in de vuurlinie van je favoriete shooter staat.

De benodigde 250.000 dollar was binnen vier uur binnen. Kassa!


Van garagebox naar miljoenenhandel

Terwijl in Nederland de garage vooral een hok is om je ouwe meuk te stallen of een breezer te scoren, lijkt het in Californië de plek waar de toekomst wordt geschapen. Net als de oprichters van Apple en Google – om er maar even twee te noemen – sleutelde ook Palmer Lucky lekker in de schuur aan de eerste prototypes van de Oculus Rift. Om de zaak financieel op de rit te krijgen werd het project op Kickstarter gezet, en niet zonder succes. Dankzij de aandacht van een aantal bekende figuren in de gamewereld werd de benodigde 250.000 dollar binnen vier uurtjes binnengeharkt. Uiteindelijk bleef de teller net onder de 2,5 miljoen steken.

Kickstarter introductievideo

De wereld veroveren
Hoofdpijn

Dankzij de financiële injectie zijn de makers druk bezig met het verder uitwerken van de bril én software die gameontwikkelaars kunnen implementeren. Omdat het blikveld veel groter is dan op een normaal scherm moeten games namelijk aangepast worden aan de Rift, iets wat tijd (en dus geld) kost. Voor de testversies van de bril zijn inmiddels een aantal games beschikbaar en de reacties op de 3D-ervaring zijn zeer lovend. Wat goed nieuws is, want daardoor kunnen gameontwikkelaars over de streep getrokken worden om de Rift te ondersteunen. Als het aan Palmer Lucky ligt moet de Oculus Rift in 2014 in de winkels liggen.
Van alle 3D-games en films die we de afgelopen jaren hebben gezien is eigenlijk alleen de strip aspirines tegen de hoofdpijn bijgebleven. Dat is ook iets waar de Rift tegenaan kan lopen, zeker omdat je met je hoofd bijna ín het LCD-scherm zit. Daarnaast draait alles om je heen terwijl je zelf stil zit, waardoor je evenwichtsorganen behoorlijk van de leg kunnen raken. Duizeligheid en misselijkheid liggen dan al snel op de loer. Volgens de ontwikkelaars zijn dat zaken die gewenning vereisen en wordt hard gewerkt om de Full HD-resolutie en updatefrequentie zo te krijgen dat bij de Oculus Rift geen doosje pillen hoeft meegeleverd te worden.

Moeder krijgt hartverzakking door Oculus Rift

Comments