Draadbreuk verlinkt De Correspondent, BBC en Wololo
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Draadbreuk verlinkt De Correspondent, BBC en Wololo

Draadbreuk verlinkt De Correspondent, BBC en Wololo
Dennis de Vries

Wij vinden het internet fijn. Eindeloze Youtube-filmpjes van mensen die op hun gezicht vallen en meer lolcats dan je in een mensenleven kunt bekijken. Maar er wordt ook regelmatig iets zinnigs gezegd door intelligente mensen. Bijvoorbeeld over tech. Wij doen ons best om bij te blijven, zodat we ook af en toe iets zinnigs te zeggen hebben. Maar in plaats van de beste artikelen te herkauwen in een eigen nieuwsberichtje, verlinken we ze gewoon. Dit zijn de artikelen waar Draadbreuk iets van opgestoken heeft.

 

Jouw aandacht is centen waard

Jouw aandacht wordt talloze malen per dag aan de hoogste bieder verkocht

De Correspondent
Sinds kort draaien er wat advertenties op Draadbreuk.nl. Kleine Google Ads, gewoon om even te kijken hoe dat bevalt. Het lijken simpele plaatjes die af en toe aangepast worden, zulk soort banners. Maar door middel van een enorm ingewikkelde veiling tussen allerlei bedrijven wordt bepaald welk plaatje jij op zulke plekken te zien krijg. De Correspondent doet waar het goed in is, en ontleedt iets waar wij niet eens meer bij stil staan tot op het bot. Elke klik zet een wereld in beweging, omdat jouw aandacht nu eenmaal geld waard is. De must read van deze week.

 

Zo kun je ook zaken doen

Why Yahoo Keeps Killing Everything It Buys

Wired
Je zou het bijna vergeten, maar Whatsapp is een tijdje geleden eigendom van Facebook geworden. Dat was even een controverse, maar daarna ging ons leven met Whatsapp gewoon verder zoals het altijd was. Doen jullie nog aan Telegram? Bovendien is er geen ‘like’ te vinden in Whatsapp. Dat zou wel anders zijn als Yahoo de boel had gekocht. Het bedrijf is ook flink aan het shoppen, net als Facebook, maar met één verschil: elke startup die ze kopen, wordt direct de nek omgedraaid. Waarom zou je zoiets doen? Wired heeft het antwoord: strategie. Maar of het de juiste strategie is…

 

De koningin van ‘geen commentaar’

Goodbye to Katie Cotton, the Queen of Evil Tech PR

Valleywag
Om moedeloos van te worden. Als je als tech-journalist iets wilt weten van Apple, dan heb je in 99% van de gevallen dikke vette pech. Natuurlijk, ze hebben persvoorlichters, maar niemand weet wat die precies doen behalve ‘geen commentaar!’ roepen. Katie Cotton wordt verantwoordelijk gehouden voor die strategie. Zij was de afgelopen 18 jaar verantwoordelijk voor het PR-beleid en gaat nu iets anders doen. Dat levert allerlei hosanna stukken op op techsites met als strekking: “We zullen je missen, Katie!”. Maar wat die journalisten eigenlijk bedoelen, zegt Valleywag, is dat ze doods- en doodsbang zijn voor het regime dat Katie heeft geschapen. Eén scheve blik, en de deur bij Apple-lanceringen blijft gesloten.

 

Ohja! Die OUYA!

The shock of playing the OUYA, one year later

Wololo
Toch zonde, van die OUYA. Het apparaat werd vergezeld van engelengezang tijdens de Kickstarter-campagne, maar viel daarna plat op de buik. De Android-gameconsole bleek niet de game-revolutie die iedereen hoopte en het apparaat belande in bergruimtes over de hele wereld. Zo ook bij Wololo, die er een goede 5 minuten mee pielde, voor hij ‘m terug in de doos stopte. Nu is het een jaar later, komen er wat vrienden langs en moet hij ineens aan de OUYA achterin de kast denken. Wat volgens hem volgt is één van de leukste game-middagen die de groep dertigers sinds hun kindertijd hebben meegemaakt. Lees dit en je wilt zelf bijna een OUYA kopen.

 

We snappen er de ballen van

Brazuca: Secrets of the new World Cup ball

BBC Science
Nog een kleine maand en dan gaat Oranje niet de cup pakken. Dat doen ze door tegen een bal aan te trappen. En die bal heet de ‘Brazuca’ en is een wonder van techniek en wetenschap. De BBC tekent op hoe de knikker in windtunnels en onder laserscanners tot stand is gekomen, allemaal om ‘m niet zo te laten zwabberen als die Jabulani van vier jaar terug. Tip van de makers voor de aanvallers van oranje: schiet met 48 km/u voor maximale onvoorspelbaarheid. Go team!

Comments