'Consumenten willen niet extra betalen voor 4G LTE’
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

‘Consumenten willen niet extra betalen voor 4G LTE’

‘Consumenten willen niet extra betalen voor 4G LTE’
Ger de Gram

Smartphone-gebruikers hebben behoefte aan toegang tot het 4G-netwerk, maar willen er niet extra voor betalen. Dat stelt Shaun Collins, directeur van CCS Insight, dat wereldwijd onderzoek naar consumentengedrag, tegenover Draadbreuk.nl. “Absoluut niet.”

Volgens Collins willen consumenten niet zo maar vijf of tien euro extra betalen voor een dienst die ze niet goed kennen. “4G is moeilijk te verkopen. Als je als verkopende partij stelt: ‘je bent sneller op Facebook’– dat werkt niet, want op 3G of 3G+ gaat dat snel genoeg”, zegt Collins.

‘Andere ervaring’

Daardoor blijven consumenten vooralsnog huiverig om een 4G data-bundel aan te schaffen. “Het 3G netwerk is in West-Europa goed, heel erg goed zelfs”, gaat de directeur verder. “Maar bij 4G verandert de ervaring. Dat zeggen alle providers en fabrikanten natuurlijk al, maar onze research wijst uit dat mensen met 4G hun smartphones ook daadwerkelijk anders gebruiken en bijvoorbeeld veel video kijken.”

Collins, directeur van CCS Insight: ‘Je bent sneller op Facebook’ – dat kun je niet verkopen. Op 3G of 3G+ gaat dat al snel genoeg.’

CCS Insight deed uitgebreid onderzoek naar mogelijke trends en innovaties in 2015. Volgens het onderzoeksbureau ontstaat er langzaam een andere gebruiker. Waar consumenten hun databundel eerst alleen voor de mobiele telefoon inzette, gaat dat in de toekomst gebeuren over meerdere apparaten. “De bundel gaat gebruikt worden op de smartphone, tablet of ander apparaat. ”

‘4G-adaptatie’

Volgens Collins is dat een van de redenen dat de adaptatie van 4G een van de belangrijkste trends van 2015 gaat worden, ondanks eventuele hogere kosten. “In diverse Europese landen geldt een ‘free-trial’-principe. Je krijgt 30 dagen gratis toegang tot het 4G-netwerk, daarna moet je ervoor betalen. Heel slim: daarna wil een consument niet meer terug naar het tragere 3G. Ook dat zegt ons onderzoek. Het is een typisch product wat je moet ervaren om ervan te houden.“

Draadbreuk.nl sprak met Shaun Collins in London tijdens de Innovation Day 2014, waar Koreaanse fabrikant Samsung voorspellingen deed over het aankomende jaar.

Comments

Reacties

  1. stijn v brummelen

    4g is heerlijk. Snel YouTube filmpjes laden etc. Maar het os een luxe, zonder kan je prima internetten.
    Maar het is toch heel fijn en ik wil niet meer zonder. Volgende toestel wordt voor mij een cat6 (of hoger) toestel, nog sneller.