'Mayday! Mayday!', Kindle Fire HDX schiet te hulp
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

‘Mayday! Mayday!’, Kindle Fire HDX schiet te hulp

‘Mayday! Mayday!’, Kindle Fire HDX schiet te hulp
Dennis de Vries

Amazon heeft vannacht nieuwe versies van hun Kindle tablets gepresenteerd, Kindle Fire HDX genaamd. Goed geprijsde, krachtige Android-tablets die er voornamelijk op gericht zijn om heel veel spullen bij Amazon te kopen. Maar de meest opvallende functie heet ‘Mayday’ en die brengt je binnen 15 seconden in contact met een heuse helpdeskmedewerker van vlees en bloed. 24 uur per dag, zeven dagen in de week.

Het gaat om twee tablets, allebei met de naam ‘Fire HDX’. Het verschil zit ‘m in het formaat. Het 7 inch exemplaar heeft een beeldresolutie van 1920×1200 pixels. De grotere versie heeft een 8,9 inch beeldscherm met een beeldresolutie van maar liefst 1600×2560 pixels. Beide apparaten beschikken over een 2,2Ghz quad-core processor en 2GB aan opslaggeheugen. Prijzen voor de 16GB versie liggen op $229 voor de 7 inch en $379 voor de 8,9 inch versie. Over Nederlandse beschikbaarheid is nog met geen woord gerept.

Je hoeft dus niet eerst een broek aan te trekken als de tablet vastloopt. Vooruitgang!

De Amazon Kindle Fire HDX is in de basis een Android-tablet, maar Amazon heeft het besturingssysteem grondig aangepast naar wat ze noemen ‘Fire OS’. Daarbij worden praktisch alle Google-diensten die je normaal in Android vindt opzij geschoven voor diensten van Amazon. Geen Google Play Store dus, ook je apps haal je maar bij Amazon. De tablets hebben ook een nieuwe versie van het besturingssysteem met een bijzonder innovatieve functie. Met een druk op de ‘Mayday’ knop wordt je -zo belooft het bedrijf- binnen 15 seconden in een videochat gestopt met een medewerker van Amazon. Die kan vervolgens live vertellen hoe je bepaalde problemen moet oplossen, of gewoon op je scherm aanwijzen hoe je de tablet moet gebruiken. Voor de privacy-nuts onder ons: jij kan hun wel zien, zij jou niet. Je hoeft dus niet eerst een broek aan te trekken als de tablet vastloopt. Dat noemen wij pas vooruitgang!

Video: Amazon’s ‘Mayday’-knop

Garantie dat je ‘Amy’ aan de lijn krijgt, kan Amazon niet geven.

‘Mayday! Mayday!’

Sterker nog, Mayday zette ons aan het denken. Welke andere apparaten zouden enorm gebaat zijn bij een ‘Mayday’-functie?

  • Elke printer ooit:
    Printers zijn uitvindingen van satan. Het liefst leven we in een wereld waarin het niet nodig is digitaal naar analoog te converteren. Maar soms ontkom je er niet aan, en dan begint het gezeur. ‘Printer niet gevonden’ terwijl hij toch echt gewoon naast je staat. ‘Load paper tray’ terwijl hij uitpuilt met vers printer papier. ‘Cyan low, check toner’ terwijl je er net voor drie ruggen aan cartridges in hebt gestopt. ‘Error X80023gh4’ als je écht een slechte dag hebt. Wat zouden we graag een Mayday-knop hebben die ons in contact brengt met een medewerker, om dan in zijn gezicht te schreeuwen: “GEEF GEWOON MIJN PRINTJE!”
  • Keukenmachines:
    Keukenmachines zijn eenvoudige apparaten. Je gooit er ingrediënten in, drukt op de enige knop op het apparaat en er gebeurt iets. Maar op de een of andere manier raken we er toch altijd van in de war. Hoeveel is een ‘el suiker’? Is de broccoli zo fijn genoeg? Moet de olijfolie er nou eerst bij of pas op het eind? Een ‘Mayday’-knop zou uitkomst bieden. Een direct linkje naar de gastronomische experts van Philips, Miele of Bosch om je bij de hand te nemen op weg naar de perfecte prak. Dat, of een optie dat je zelf een contactpersoon kan instellen. Een ‘Mayday-knop’ die direct naar moeders gaat is ook prima natuurlijk.
  • Microsoft Windows:
    Wie kent Clippy nog? Goed, deze virtuele assistent is misschien niet het beste voorbeeld. Maar mocht je er niet uitkomen, dan biedt Windows verschillende manieren om je te helpen. Ooit wel eens ‘probleemoplossing’ geprobeerd? Na een scan van zo’n 30 seconden verschijnt de vraag of het probleem is opgelost, maar het antwoord is altijd ‘nee’. Kun je het alsnog zelf uitvogelen. Een videochat met een Microsoft-medewerker kan dan uitkomst bieden. Ervan uitgaande dat hij niet na elke vraag 30 seconden voor zich uit gaat zitten staren en vervolgens vraagt of het probleem is opgelost.
  • Apple iPad:
    Niets is zo gemakkelijk in gebruik als de Apple iPad. Tenminste, dat vinden wij. Maar in de loop van de jaren is de iPad via de trendsetters in handen gekomen van trendvolgers die iets minder tech-savvy zijn. De kans is groot dat je pa en moe er eentje thuis hebben liggen en die zijn niet zo vertrouwd met touchscreen interfaces en mobiele besturingssystemen. Een ‘Mayday’-knop kan uitkomst bieden. Kan een Apple Genius via een videachat uitleggen hoe je apps moet afsluiten (“Ik zie geen kruisje bovenin!”) en waarom je geen ‘kippevel’ of ‘pannekoek’ mag neerleggen in Wordfeud.
  • Wekkerradio:
    Een doordeweekse dag, veel te vroeg. De wekker gaat, je snoozet ‘m. De wekker gaat, je snoozet ‘m. De wekker gaat, je snoozet ‘m. De wekker gaat, je bent veel te laat. Paniek? Nergens voor nodig. Een druk op de ‘Mayday’-knop op je wekkerradio brengt je in contact met een wakkere medewerker. Die vogelt voor je uit welke brug die ochtend te lang heeft open gestaan of welke treinvertraging je als smoes kunt gebruiken. De uitgebreide versie van deze wekkerradio kan de ‘Mayday’-medewerker ook direct doorverbinden met je school of werk om je late aankomst aan te kondigen. Kun jij je nog een keer omdraaien.

Wij gaan alvast wat patenten aanvragen. Mocht je zelf nog briljante ideeën hebben, we horen ze graag in de comments.

Comments

Reacties

  1. Sianto

    Kudos voor de wekkerradio! Fantastisch!