´t Wereldje (115) met Star Wars, Precogs en Spotify!
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

´t Wereldje (115) met Star Wars, Precogs en Spotify!

´t Wereldje (115) met Star Wars, Precogs en Spotify!
Paul Gersen

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

3. Microsoft zoekt Precogs voor nieuw project

 

Microsoft voert binnenkort dus het nieuwe werken in

Microsoft voert binnenkort dus het nieuwe werken in

 

Het leuke van oude science fiction-films: je ziet de futuristische, niet bestaande gadgets in de loop van tijd werkelijkheid worden. Zo leek de smartwatch in Dick Tracy ooit heel ver weg, kun je de tablet herleiden naar 2001: A Space Odyssey en nu de hoverboard zo goed als klaar is, hebben we het tofste apparaat uit Back To The Future ook gedekt. Maar er zijn ook filmgadgets die maar niet door willen komen. Waarom zijn we bijvoorbeeld nog niet massaal in de lucht aan het swipen zoals Tom Cruise dat in Minority Report deed? Lekker voor zo’n glazen scherm staan, handschoentjes aan en je admionistratie sorteren: heurlijk! Maar nee, we zitten nog steeds met die godvergeten muis te klooien.

Een ander vernuftig staaltje toekomst uit Minority Report lijkt nu echter wel uit te gaan komen. De film gaat over een manier om nog niet gepleegde misdaden op te sporen aan de hand van ‘Precogs’, een soort helderzienden. En balletjes. En Tom Cruise dus. Goed, je moet ‘m zelf maar even zien, maar feit is dat ze bij Microsoft met iets soortgelijks bezig zijn. De software-gigant heeft namelijk een programma ontwikkeld waarmee voorspeld kan worden welke gevangenen binnen een halfjaar weer een strafbaar feit plegen. Te gek! Mocht je binnenkort dus vacatures zien voor ‘precog’, dan zeggen wij: solliciteren met die handel: lekker de hele dag in een warm bad liggen, wie wil dat nou niet?

 

2. Spotify: geen gedans meer op crematies

 

Dit feestje kan wel een goede beat gebruiken

Dit feestje kan wel een goede beat gebruiken

 

Erger jij je er ook zo aan? Sta je bij de crematie van je oma, komt tijdens de ceremonie opeens de nieuwe hit van Hardwell voorbij en begint iedereen te dansen! Ongepast! Het was altijd het nadeel van Spotify op dit soort momenten: je zet een playlist op, maar voor je het weet heeft de volgende track een veel hoger bpm dan de vorige en kan niemand zijn voeten meer in bedwang houden. Daar heeft Spotify nu iets op gevonden. De muziekstream-dienst heeft Spotify Party gelanceerd: playlisten waarbij je de sfeer van je evenement kunt aangeven en daarop wordt de muziek aangepast. Muziek met hetzelfde aantal bpm wordt lekker smooth in elkaar overgemixt. Je hoeft dus niet meer bang te zijn dat na Ave Maria Toeter Op M’n Waterscooter van De Gebroeders Ko wordt gedraaid. Oom Piet die op feestjes ook altijd de muziek verzorgt kan lekker bij de koffietafel condoleances in ontvangst nemen en oma hoeft zich niet om te draaien in haar kist. Oh Spotify, je denkt ook aan alles.

 

1. Nieuwe Star Wars is uit: techjournaille in tranen

 

"Meneer, mag ik mijn jas terug? "

“Meneer, mag ik mijn jas terug? “

 

Het zal niemand zijn ontgaan: afgelopen week was de grootscheepse lancering van Star Wars: The Force Awakens en laten we eerlijk zijn, het werd tijd ook. Zelden hebben we een filmmaatschappij zo ongegeneerd zien lopen pochen met advertentiebudgetten als Disney nu deed. Een stortvloed aan commercials, games en andere promomateriaal werd de voorbije tijd over ons heen gekwakt – de enige manier om ons te bereiken was waarschijnlijk Master Yoda himself bij ons op de nek te zetten en in het oor te laten toeteren, al was de kans groot geweest dat de boodschap dan nog minder duidelijk zou overkomen. Maar goed, het miste zijn uitwerking niet: de bioscoopzalen zaten vol.

En het techjournaille? Dat werd door verschillende bedrijven uitgenodigd om eerst een heel saaie persconferentie bij te wonen, om daarna de film op de dag van première te kijken. Onze Ger was uitgenodigd door Adobe en hij had zijn ogen uitgekeken. Er was zelfs iemand in een Chewbacca-jas, zo vertelde hij na afloop smuilend. Zijn verdict over de film: “Mooie CGI, verder mwoah.” Daarmee bleek zijn mening overigens redelijk haaks op dat van onze techjourno-vriendjes te staan. PCM-redacteur Tijs Hofmans zat stuiterend op zijn bioscoopstoel toen de Millennium Falcon in beeld kwam en gaf naderhand toe ‘een paar traantjes te hebben gelaten’. De laatste keer dat wij huilden bij een film was toen we een meisje probeerden te overtuigen dat ook wij best wel een zachte kant hebben en toen was het nep, maar goed: een beetje in touch met je emoties is helemaal niet verkeerd. Maar je kunt natuurlijk ook overdrijven. Ook RTL Nieuws-jounalist Daniël Verlaan was deze week bij een vertoning van Star Wars. “Als een kind lopen janken”, vertelde hij op Twitter. Niet een keer, maar zeven. ZEVEN! Je zou er maar naast hebben gezeten. Maar goed, het biedt natuurlijk ook commerciële mogelijkheden, nu Star Wars zo hot is. Misschien een idee om Daniël bij het volgende deel door Kleenex te laten sponsoren. Even een graantje meepikken van de hype!

Comments