’t Wereldje (121) met datingapps en kinderen verkopen!
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

’t Wereldje (121) met datingapps en kinderen verkopen!

’t Wereldje (121) met datingapps en kinderen verkopen!
Paul Gersen

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

3. Gadgetfabrikant: we verkopen jullie kinderen door

 

Ook gadgets van Vtech? Kom dan maar even kijken in het busje

Ook gadgets van Vtech? Kom dan maar even kijken in het busje

 

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar in een tijd dat niemand ook maar iets om zijn privacy geeft en iedereen zonder problemen zijn hebben en houden op internet kwakt voor een beetje gratis content, zijn er toch nog bedrijven die in opspraak raken vanwege een foute policy. Dan moet je het wel héél bont maken, zie ik jullie denken. Als mensen de meest intieme gesprekken via apps voeren en weten dat ongeveer iedere veiligheidsdienst ter wereld met een zak chips en de beentjes op tafel aan het meelezen is, wat moet er dan gebeuren om ze te laten zeggen: nou nou, mag het ietsje minder?

Nouja, je kunt net als het bedrijf Vtech je gebruikersvoorwaarden aanpassen en er een zinnetje als “alle informatie die u verzendt of ontvangt tijdens het gebruik van de site onveilig kan zijn en kan worden onderschept en later kan worden verworven door partijen zonder toestemming” toevoegen. Dat klinkt best heftig, maar goed: als je even alle policys van producten en apps doorneemt, zul je ongetwijfeld meer van zulks tegenkomen. Het probleem met Vtech echter is dat het een fabrikant is van gadgets voor kinderen. Een bedrijf ook waar vorig jaar de gegevens van meer dan 120.000 Nederlandse kinderen door hackers werden buitgemaakt – wereldwijd waren zelfs miljoenen kinderen en ouders het slachtoffer. En dat zijn toch de wat engere gedachten: dat iemand zou kunnen weten met welk snoepje hij je zoontje mee kan lokken, om nog maar te zwijgen over zaken als adressen en woonplaatsen. Nee, de je mag alles van ons weten, maar niet van onze kinderen.

 

2. Datingapp Ohello richt zich op iedereen die klaar is met datingapps

 

Datingapps? Je kunt natuurlijk ook gewoon met je hond tongen

Probleem met datingapps is dat je nooit zeker weet wie er aan de andere kant zit.

 

Toch frappant dat zo rond Valentijnsdag de persberichten voor nieuwe datingapps en andere liefdeszoekende initiatieven in polonaise onze mailbox binnen komen wandelen. Je zou denken dat de doelgroep voor dit soort zaken, de vrijgezel, vooral rond die dag niet zo heel veel zin heeft om stil te staan dat hij 14 februari in zijn eentje thuis met de hand in de broek op de bank zit, of huilend met zijn knieën opgetrokken in de douchebak.

Maar de digitale liefdesindustrie kent wel meer opvallende paradoxen. Er is namelijk een groep mensen die het niet zo heeft op internetdaten en apps als Tinder. Deze lui, noem ze gerust ouderwets, prefereert het om liever de kroeg in te duiken, te flirten met de blonde schone aan de bar, die een drankje aan te bieden en uiteindelijk, nouja, wiens hand in wiens broek dan gaat, daar gaat het niet om: je snapt wat we bedoelen. En wat doe je voor deze doelgroep die dus niks met datingapps heeft? Zie hier: Ohello, een… datingapp! Je legt contact met iemand via het programmaatje en daarna spreek je af in de kroeg. Wauw. Binnenkort van dezelfde makers: een Thuisbezorgd-app voor als je lekker zelf wilt koken en Uber voor mensen die niet graag bij anderen in de auto zitten.

 

1. Medieval Age Of Television komt eraan

 

Zelfs de inrichting bij Fuller House is tenenkrommend belegen

Zelfs de inrichting bij Fuller House is tenenkrommend belegen

 

Voor liefhebbers van fijne televisieseries is het al een paar jaar iedere dag kerst. We leven volgens critici namelijk in The Golden Age Of Television. In een notendop: er zijn nog nooit zo veel zulke goede drama’s gemaakt als sinds de jaren nul. Het is eigenlijk een wonder dat we de afgelopen jaren überhaupt buiten zijn geweest, met televisiepersonages als Walter White, Stringer Bell, Don Draper, Tyrion Lannister en natuurlijk Tony Soprano. Dat is immers de man met wie het eigenlijk begon: het moment dat de maffiabaas uit The Sopranos de behandelkamer van psycholoog dr. Melfi binnen kwam lopen en het startschot werd gegeven voor een van de beste dramaseries ooit.

Tenminste, voor televisiedeskundigen is dat de dag dat The Golden Age Of Television begon. Feitelijk is dat echter niet juist. Want iedereen die iets van de jaren negentig heeft meegekregen, weet dat er eerst iets afgesloten moest worden. Om namelijk tot iets moois te komen, moet je eerst zijn afgezakt naar een dieptepunt, een moment waarvan iedereen zegt: sorry hoor, maar dit kan echt niet. En dat moment was op 23 mei 1995, toen de laatste aflevering van Full House werd uitgezonden op de Amerikaanse televisie. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die uit een soort van misplaatst sentiment denken dat die serie leuk was, maar dat was het natuurlijk helemaal niet. Sowieso werd televisie waar kinderen centraal staan pas leuk toen begin dit millennium bleek dat je ze heel goed belachelijk kan maken en als dom kunt neerzetten (Two And A Half Man!) en daarbij: Bob Saget is natuurlijk gewoon een enorme lul. Nu, twintig jaar later, komt er een spin-off, of eigenlijk een vervolg. De trailer kwam deze week beschikbaar en is precies zoals we ‘m hadden verwacht. Maak je klaar voor donkere televisietijden, het wordt medieval.

Fotocredits:

Busje: Rose via photopin (license)
Hondlebberen: Dog Kiss via photopin (license)

Comments