't Wereldje (142) met de iPhone 7, slimme vibrators en adblockers!
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

’t Wereldje (142) met de iPhone 7, slimme vibrators en adblockers!

’t Wereldje (142) met de iPhone 7, slimme vibrators en adblockers!
Paul Gersen

Rare nieuwtjes, hilarische persberichten en maffe feestjes: er komt flink wat over je heen als je met Draadbreuk in de weer bent. Daarom blikken we wekelijks in ’t Wereldje terug op de raarste zaken die voorbij kwamen. Wat vonden wij er van? Dit dus!

 

3. techjournaille in de rij voor iPhone 7

 

Bij de sinaasapple store stond dit jaar een minder lange rij

Bij de Sinaasapple Store stond dit jaar een minder lange rij

 

Toen ondergetekende ooit bij de regionale krant werkte, kwam hij erachter dat je dat eigenlijk hooguit twee jaar kunt doen. Het eerste jaar is alles nieuw: je schrijft over de

wandeltocht die door de gemeente trekt, de kermis die de stad aandoet, het jaarlijkse feestje op het gemeentehuis, Geertje en Henk die vijftig jaar getrouwd zijn en de braderie. Maar het tweede jaar blijkt al snel precies hetzelfde te zijn. Wéér die wandelaars, herrie makende attracties, dronken wethouders, oud-Hollandse spelletjes in het centrum en Geertje mag dan misschien overleden zijn: Truus en Jan van even verderop gaan voor hun gouden bruiloft. En dan moet je weg, anders sla je lopers tegen de grond, saboteer je botsauto’s, knip je de stropdas van de burgemeester door, steek je de kraam van de plaatselijke slager in brand en duw je taart in het gezicht van bejaarden.

Zou dat ook zo werken als je techjournalist bent, was de vraag toen ik deze branche inrolde. Nou nee, tenminste: niet als je bij Draadbreuk werkt. Op techbeurzen is zoveel te zien dat je daar met gemak dagen kunt rondstruinen, je kunt je verbazen over nieuwe technologie en is iets saai, dan kun je dat bij ons ook gewoon met een cynische toon opschrijven, wat het weer leuk maakt. En we hoeven niet, in tegenstelling tot blijkbaar alle andere techjournalisten, voor het veertiende jaar achter elkaar te schrijven over dezelfde rij vol mensen zonder leven die als eerste de nieuwe iPhone willen hebben.

 

2. Vibratormaker weet wanneer je op springen staat

 

De meeste vibrators zijn uitgerust met een antenne

De meeste vibrators zijn uitgerust met een antenne

 

Even een proefballonnetje oplaten: wat zouden jullie ervan vinden als we op Draadbreuk.nl recensies zouden doen van zogenaamde slimme vibrators. Nee viespeuk, ik vraag het niet aan jou, maar aan die incidentele vrouw die per ongeluk op onze website is beland. En nee, we zouden dat natuurlijk niet zelf doen – gadverdamme – en ook niet verseksualiseren: daar zijn we veel te vrouwvriendelijk voor. Nee, we zouden er een presentatrice voor zoeken die gewoon goed kan informeren, zonder al te veel emoties. Noraly Beyer, ofzo. Is dat een idee?

We komen erop, omdat er nogal onduidelijkheden zijn over slimme vibrators. Neem de We-Vibe Rave, in de volksmond ook wel de ‘paarse banaan met een eigen willetje’ genoemd. Het apparaat staat namelijk in verbinding met je telefoon, waarmee je het triltempo kan bepalen en kunt chatten met je partner. Of de buurman. Een vrouw in de Verenigde Staten heeft de maker nu aangeklaagd, omdat de Rave gegevens zoals temperatuur door zou sturen aan het bedrijf. Dus als je net naar je hoogtepunt zit te werken, dat er een rood lampje op het hoofdkantoor van We-Vibe gaat branden, ofzo. Daar moet je dus via een rechtbankbericht achter komen. Dan was een reviewtje om je van tevoren even te oriënteren toch handiger geweest.

 

1. Haha, adblocker gaat advertentiemarkt in

 

Het is nu officieel: AdBlock Plus is de Fransman van het internet

Het is nu officieel: AdBlock Plus is de Fransman van het internet

 

Briljant. Een ander woord hebben we niet voor de nieuwste plannen van AdBlock Plus. “Het is alsof iemand tolhuispoortjes zet op de openbare weg”, zei de vermeende partner AppNexus over het voornemen van het bedrijf om een advertentienetwerk op te zetten. Juist, je leest het goed. AdBlock Plus wil ads gaan verkopen. Of anders gezegd: advertenties doorlaten als er betaald wordt. Hilarisch! Alsof we met z’n dachten dat we een lief oud opaatje in huis te hebben gehaald, maar later blijkt het Don Corleone himself te zijn.

Want laten we eerlijk zijn, aan deze actie hangt toch wel een zweem van chantage. Het doet een beetje denken aan beschermingsgeld: je betaalt het, anders slaan we je winkel in elkaar. AdBlock roomt de adverteerder af. Maar wel met een zelf gecreëerde situatie. Maar er is dus tegenstand. De advertentiedwarsbomer zei samen te werken met AppNexus en Google, twee bedrijven die ook niet vies zijn van een vinger in de pap als het gaat om advertenties, maar zelfs dit gaat hen te ver. AdBlock Plus blijft volhouden dat het allemaal doorgaat. De beste 1 april-grap van volgend jaar is al in gang gezet.

Fotocredits:

Tolhuisje: Plymouth – Devon via photopin (license)
Appe store: via photopin (license)
Vibrators: Amsterdam, Vibrators March To A Brave New Future – Spring Range ! via photopin (license)
Tol betalen: En route to Chamonix via photopin (license)

Comments