't Wereldje (47)
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

’t Wereldje (47)

’t Wereldje (47)
Paul Gersen

Wekelijks gebeuren er rare dingen in het techlandschap. Draadbreuk dompelt zich onder in de vreemde persberichten, gekke nieuwtjes en hilarische perstrips en bericht daar iedere week met een scherpe pen over in de rubriek ’t Wereldje!

 

5. Foxconn: stop met hard werken!

 

Kijk, zo zitten wij er dus over een paar jaar ook bij.

Kijk, zo zitten wij er dus over een paar jaar ook bij.

 

Als je je eigen bedrijfje begint, moet je meters maken. Reken maar dat wij bij Draadbreuk weten waar we het over hebben. Oef, we worden weer moe als we aan die eerste maanden denken: tot ’s avonds laat nieuws peuren en verhalen tikken, terwijl de vrouwen gewillig in de kroeg op ons stonden te wachten. En dan vroeg in de ochtend met de camera in de kofferbak doodsangsten uitstaan bij Ger in de auto, omdat we weer een productlancering hadden. En dat dag in dag uit. Maar we deden het voor een hoger doel: keihard heel veel geld verdienen en de rest van onze dagen met een sigaar in de bek en een cognacje in de hand vanuit ons bubbelbad mensen aansturen en alles wat ook maar een beetje op werk lijkt delegeren. En om dat laatste draait het natuurlijk: zelf geen kont uitvoeren, maar blaten wat anderen moeten doen. Je bent tenslotte de baas.

Doe je dat niet, krijg je problemen. Vraag maar aan Terry Ghou, baas van Foxconn, een bedrijf dat elektronica produceert voor allerhande gadgets zoals de iPhone. De beste man heeft de leiding over meer dan een miljoen werknemers en er gaan miljarden in zijn toko om. Dan zou je denken: ik koop een jacht en ga daar met twee blonde sloeries lekker mee de Middellandse Zee op en bel af en toe hoe het ervoor staat met de zaken. Ghou niet: die werkt zeven dagen per week zestien uur per dag, bemoeit zich met ieder detail en moet iedere uitgave boven de ton zelf goedkeuren. Leuk hoor, maar de beste man zoekt nu een opvolger. En die vindt hij dus niet. Niemand kan het werk dat hij verzet namelijk van hem overnemen. Gevangen in je eigen succes, dat gaat ons bij Draadbreuk dus niet overkomen.

 

4. iPhone-onderzoekster bijt zichzelf in staart

 

Ondertussen in het onderzoekscentrum van Harvard...

Ondertussen in het onderzoekscentrum van Harvard…

 

Onderzoeken, bij Draadbreuk zijn we er dol op. Niet omdat we er zoveel kennis uithalen, welnee joh. Wij denken dat als je het gaat onderzoeken, honderd procent van de onderzoeken totaal nutteloos, irrelevant of uit de lucht gegrepen zijn. Maar goed, wij zijn natuurlijk geen onderzoekers. Laura Trucco is dat wel. Aan het prestigieuze Harvard nog wel, maar daar krijg je je diploma tegenwoordig blijkbaar ook al bij een blikje cola en een dropveter. Trucco wilde wel eens weten of al die geruchten dat Apple zijn oude iPhones langzamer maakt als er een nieuwe uitkomt kloppen. Onzin natuurlijk, dat zou je door te benchmarken gewoon kunnen achterhalen. Maar onze onderzoekster had een beter idee: laten we kijken wanneer de meeste mensen de zoekterm ‘iPhone Slow’ gebruiken. En warempel: dat bleek dus telkens bij de lancering van een nieuwe iPhone te zijn! Dus is het waar. Toch? Nee, natuurlijk niet. Telkens als Apple een vers modelletje op de markt gooit, gaan de mondiale media weer speculeren over het langzaam maken van de oude varianten. En dus gaat iedereen met een iPhone daarop Googelen. Zo, binnen een minuut een universitair onderzoek bij de stoelpoten afgezaagd. Draadbreuk, voor al uw hoax-ontkrachtingen.

 

3. Mexicanen willen beloofde aardbeving

 

"Tot de kont, schudden met die grond!"

“Tot de kont, schudden met die grond!”

 

Mexico, Mexi-hiiiiiii-co. Het land van al onze dromen. Lekker de hele dag met een sombrero op in de zon tequila wegtikken, terwijl op de achtergrond een mariachi-band loopt te schallen en de schaars geklede dames over de parelwitte stranden paraderen. Goed, er kleven ook nadelen aan het land. Drugsoorlogje hier, aardbevinkje daar. Maar techniek staat voor alles en dus is er voor dat laatste tegenwoordig een oplossing: de app SkyAlert. Die zorgt ervoor dat je, een aantal seconden voordat de grond als een malle begint te schudden, een popupje op je telefoon krijgt dat je als de wiedeweerga naar buiten moet. Handig, want dan kun je nog even je cerveza opdrinken voordat je een sprintje naar de open lucht trekt. Tenminste: als het goed werkt. Maar dat doet het dus niet altijd. Vorige week stonden er ineens duizenden Mexicanen op straat te wachten op wat komen ging. Maar de grond ging niet trillen, het bleek vals alarm te zijn. Een beetje lullig voor een dienst waar mensen op moeten kunnen vertrouwen. Maar gelukkig konden de Mexicanen op Twitter er wel om lachen. Berichten als ‘go home, you’re clearly drunk’ en ‘I demand that SkyAlert deliver the quake it promised or give me back my tranquillity’ vlogen de aardbevingdienst om de oren. Misschien een ideetje voor Skynet om ook in Groningen te starten met de app. Door de gasboringen trilt de grond daar wel, maar niet te hard en die stugge Groningers kunnen wel wat humor gebruiken.

 

2. Ondertussen in Silicon Vally: zes engineers werken aan tosti-ijzer

 

We wilden hier een foto van een synoniem van een koude tosti zetten, maar dat kwam niet door de ballotagecommissie

We wilden hier een foto van een synoniem van een koude tosti zetten, maar dat kwam niet door de ballotagecommissie

 

Het Walhalla van de techwereld? Dat is Silicon Valley: de plaats waar de grote internetbedrijven en hippe start-ups gebroederlijk naast elkaar gevestigd zijn, mensen op kantoor de hele dag gezellig staan te tafelvoetballen, zich met glijbanen van de ene naar de andere verdieping begeven, tijdens de lunch haute cuisine vegaburgers naar binnen lopen te werken en van hun baas per week een halve dag de tijd krijgen om aan eigen projectjes te klooien. Blije werknemers hebben namelijk goede ideeën en daar kun je als bedrijf lekker poet mee verdienen. En met een beetje geluk lost iemand op den duur ook nog even het wereldvoedselprobleem op. Of het tekort aan schoon water. Leuk meegenomen!

Maar zo werkt het natuurlijk niet altijd. Kijk maar naar Jonathan Kaplan. Hij zat waarschijnlijk op een dag op de bank voor de televisie, zag het journaal en alle ellende in de wereld en kwam zo op het idee voor een nieuw project. The Melt heet het en maakt een einde aan… zompige kaas op je tosti. Het begon met een restaurantketen waar je voor vijf dollar twee gegrilde boterhammen met kaas ertussen kon krijgen, maar inmiddels heeft het bedrijf ook de Smart Box uitgevonden. Daarmee kun je je tosti vervoeren zonder dat hij koud en klef wordt. Een jaar lang werd er aan gewerkt door zo’n zes hoog opgeleide engineers. Er werd zo’n tien miljoen dollar in het bedrijf geïnvesteerd. Hel, zelfs de NASA schijnt een steentje te hebben bijgedragen aan de technologie. Ondertussen woedt er oorlog over heel de wereld, lijden kindertjes in Afrika honger, worden de zeeën leeggevist en drijft er een plastic soep in de oceaan. Maar de tosti’s zijn goed te eten. Hoera!

 

1. Brekend: Lexus vindt will.i.am stijlicoon

 

Jezus, doe wat aan dat haar, zeg.

Jezus, doe wat aan dat haar, zeg.

 

Vrijdagochtend, iets voor tienen. Uw Draadbreuk-redacteur van dienst wordt uit zijn bed gebeld, want het was een latertje de dag ervoor. “Goedemorgen Paul, ik heb iets enorm leuks voor je”, kirt de blijkbaar meer uitgeslapen persvoorlichtster vrolijk door de telefoon. “Het mag pas om elf uur naar buiten worden gebracht, maar als je wilt, stuur ik je het persbericht alvast door.” Soms zijn dit soort scoopjes groot nieuws, soms een natte wind die niet alleen vervelend zit, maar ook een beetje stinkt en soms zijn ze uitermate geschikt voor ’t Wereldje. Want even later lezen we het volgende in onze mailbox: ‘Lexus en will.i.am versmelten muziek, design en technologie in creatieve samenwerking’.

Kijk, daar wordt onze fantasie dus door geprikkeld: een classy automerk dat een man met een stuk uit zijn haar gaat vragen hoe de boel eruit moet gaan zien, omdat ze ‘m blijkbaar een stijlicoon vinden. Apart, want Will.i.am kennen we van zijn hilarische kapsel, vreemde brillen, rare hoedjes, het vreselijke Black Eyed Peas en lichtelijk ongemakkelijke televisie-optredens. Wij zouden hem hooguit vragen de ballenbak bij de Ikea te stylen, niet een auto. Waarom niet? Zelf rijdt hij in deze 900.000 dollar kostende wagen, die zo uit de film Who Framed Roger Rabbit gereden lijkt te zijn. De eerste quotes van will.i.am zijn veelbelovend. “Wat ik ook doe, ik wil dat het striking is. Ik wil innoveren, ik houd van vernieuwing.” Ook een mooie: “Ik heb er alle vertrouwen in dat we de fantasie en verbeeldingskracht van mensen echt kunnen uitdagen.” Momenteel ontwerpt hij een limited edition van de Lexus NX 300h. Spannend! Hoe gaat hij eruit zien? Wij denken als een enorme erwt. Met een gek brilletje. En een stuk uit het dak.

Fotocredits

Bubbelbad: photognome via photopin cc
Dronken vent: The Guncle via photopin cc
Collapsed Buiding: danmachold via photopin cc
Tosti: Judy ** via photopin cc

Comments