Ger gaat ver (3): TAN-code's
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Ger gaat ver (3): TAN-code’s

Ger gaat ver (3): TAN-code’s
Ger de Gram

Ik wilde hier een guitig, witty en gezellig stukje tikken over duiken op Koh Tao (in het kort: tof, heel tof), maar toen werd mijn iPhone 5S gejat en kwam ik in de meest hilarische administratieve rompslomp ooit terecht. Welkom in de bizar geestige hel die ING internetbankieren heet.

Hoeveel van jullie doet weleens een online transactie? Als Draadbreuk een klas zou zijn, zouden er nu vermoedelijk een hoop vingers in de lucht gaan. Internetbankieren heeft de wereld een stuk makkelijker gemaakt. Heb je een avondje gezopen maar geen geld meer op zak? Geen nood, stort de volgende ochtend effe wat doekoe’s naar je vriend of vriendin en de kater is keurig betaald. Ik kan hier nog een shitload aan andere voorbeelden noemen waarom het handig is, maar dat lijkt me overbodig.

Feit is dat je bij ING online transacties verricht middels TAN-code’s. Online fix je een transactie, per sms krijg je een bevestiging met een code. Die code voer je in op de computer et voila, de transactie is geregeld. Maar ja, een code ontvangen op een telefoon die je niet meer hebt? Dat is toch wat lastig.

Goed, verder hoeven we ook niet heel veel medelijden met Ger te hebben...

Goed, verder hoeven we ook niet heel veel medelijden met Ger te hebben…

Galaxy Core

Goddank had ik een reservetelefoon bij me. Stijlicoon als ik ben, ga ik nu gewapend met een Samsung Galaxy Core door het leven. In die telefoon zat nog een oude simkaart van me. Kwestie van even een telefoonnummer wijzigen en klaar is Kees. Dacht ik. Helaas zat – inmiddels Cambodja – ik in Thailand. En Thailand is geen Nederland en dat vindt de ING klaarblijkelijk eng. Gevolg: om online in te loggen op ING moet ik een extra check-up doen met behulp van speciale PAC-code’s. Zes cijfers tellende code’s die je bij het online inloggen op de computer ontvangt op… je smartphone. Die ik dus niet meer heb.

Wat nu? In een luguber internetcafe chatte ik met vriend JJ – een van de mensen met het sterkste probleemoplossende vermogen die ik ken – over dit probleem. De beste man is woonachtig in bruisend Bunnik en dat schijnt een plaats in Nederland te zijn. Niet het mooiste gedeelte van ons kleine koude kikkerlandje, maar toch. Hij gaf mij via join.me toegang tot zijn computer. Ik logde op Koh Tao in op zijn computer om via schermdeling “in Nederland” in te loggen op MijnING. Dat lukte. Dat vrind JJ vervolgens al mijn dubieuze aan- en verkopen van de afgelopen tien dagen kon zien, vergeten we maar effe.

Even stond voor Ger de wereld in brand

Even stond voor Ger de wereld in brand

Blokkeren MijnING-account

Op naar ‘persoonlijke instellingen’. Het buttontje ‘telefoonnummer wijzigen’ was zo gevonden. Maar wat blijkt:dat kan dus niet. Je moet naar een ING-kantoor of krijgt binnen een x-aantal dagen nieuwe meuk thuisgestuurd. Nadat je MijnING-account is geblokkeerd, uiteraard. Niet echt een optie, een mens moet ook af en toe zijn huur betalen, zelfs als hij er niet is. Ik vermoedde dat ik weleens een probleem kon hebben.

Vrind JJ was echter niet voor een gat te vangen. Wat is het alternatief? Het aanvragen van een nieuwe simkaart kost gemiddeld 5 dagen. Via MyVodafone vroeg ik een nieuwe nanosim aan. Ik heb in mijn nederige stulpje nog een oude iPhone 5 met kapot scherm liggen. Een vriend van mij slaapt op zeer regelmatige basis in mijn huis. Vraag vooral niet waarom. Ik heb met hem kort gebeld en de situatie voorgelegd.

Nanosim

Wat hebben we nu afgesproken: hij vist de nieuwe nanosim uit mijn post en stopt die in de iPhone 5. Zodra ik nu een betaling wil doen,krijgt hij de benodigde TAN- en PAC-code’s. Die verstuurt hij per WhatsApp – of Telegram, dat schijnt net ietsiepietsie veiliger te zijn – naar mijn shinende Galaxy Core, zodat ik de betaling kan afronden. Inderdaad: dit is wat omslachtig. En ja, ik moet ook lachen om deze ingewikkelde manier van betalen.

Een andere optie is er echter niet, zo bleek na uitvoerig twittercontact met ING. Zij kwamen op het meest briljante idee ooit: “Ik adviseer je even te bellen met +31 20 22 888 88”.

Had ik al geschreven dat mijn iPhone gejat was?

Ger is voor een veel te lange periode in het buitenland. Vinden wij ook jammer. Via Ger Gaat Ver doet hij op volstrekt willekeurige tijden verslag van wat hij daar zoal meemaakt. Met een techy-sausje uiteraard. 

Eerdere edities:
Ger Gaat Ver (1): Sorry Bangkok
Ger Gaat Ver (2): Voldoening

 

Comments

Reacties

  1. Jeroen den Otter

    Leuke blog!