Techjournalisten bij perstrips: 4 dingen die opvallen
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Techjournalisten bij perstrips: 4 dingen die opvallen

Techjournalisten bij perstrips: 4 dingen die opvallen
Ger de Gram

Draadbreuk wordt haast wekelijks uitgenodigd voor een persevent, conferentie of beurs. En omdat we alles willen volgen, gaan we negen van de tien keer op de uitnodiging in. Maar als we dan eenmaal in Parijs, Rome of Seoul zijn, dan gelden er wetten. Onuitgesproken stelregels. Over het gedrag van het journaille, welteverstaan. Draadbreuk doet wat niemand ooit deed: een boekje open over techjournalisten tijdens perstrips.

 

1. Nederlanders hangen het langst aan de bar

 

"Over drinken wordt veel kwaad gesproken, maar het helpt wel even" - Simon Carmiggelt

“Over drinken wordt veel kwaad gesproken, maar het helpt wel even” – Simon Carmiggelt

 

Er wordt gezegd dat Engelsen veel drinken. Er wordt gezegd dat de Belgen wel van een biertje houden. Niets blijkt minder waar. Wij Hollanders zijn degene die tijdens een perstripje het diepst in het glaasje kijken.
We gaan hier geen namen noemen, maar er zijn verhalen over techjournalisten die in taxi’s op weg naar het vliegveld eventjes een klein barfje deden, omdat er de avond ervoor in een dubieuze club net iets teveel drankjes waren gedaan.

Tijdens een andere trip, georganiseerd door een Zuid-Koreaanse fabrikant werd van te voren gesteld: ‘what happens in <place X> stays in <place X>’. En tijdens een drankgelag in Nice deden de Spanjaarden bij een Panasonic-event onder foute muziek een aardige poging, maar waren het de kaaskoppen die ze uiteindelijk onder de tafel dronken.

Kortom: we lusten ‘m wel, met z’n allen.

Officieel kun je ons onderzoek niet noemen, grondig wel. We hebben serieus uren overlegd of we een perstrip kunnen herinneren waar we -wij Nederlanders, natuurlijk – niet het licht uitdeden. Het antwoord is ‘nee’. Soms blijft er een verdwaalde buitenlander over. Een aardig uitziende maar beschonken overzeese PR-dame (Samsung) of een Belg die opeens heel erg belangrijk blijkt te zijn (Panasonic), maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.

Er was slechts een avontuur waarbij het redelijk beschaafd bleef. Bij de lancering van de Olympus OM-D deed iedereen het rustig aan. Dat was overigens niet omdat er geen behoefte aan een drankgelag was, maar omdat de eventlocatie zo ver buiten een stad lag dat een gintonicje simpelweg niet tot de opties behoorde. Het waren voor Draadbreuk.nl en een collega van DigiFotoPro erg ongemakkelijke minuten toen we in een praktisch lege hotelbar een halve liter bier bestelde…

 

Comments

Pagina's: 1 2 3 4

Reacties

  1. Jeroen den Otter

    Leuk om zo eens te lezen!

  2. job

    geweldig atikel