Welkom bij de Samsung-sekte: hallo Gear S3!
Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Welkom bij de Samsung-sekte: hallo Gear S3!

Welkom bij de Samsung-sekte: hallo Gear S3!
Ger de Gram

Gisteren presenteerde Samsung de Gear S3. Big deal horen we jullie denken, maar Draadbreuk was bij de lancering en trok de conclusie: de Samsung-manie neemt welhaast sektarische vormen aan.

Als een gladiator presenteerde een Koreaanse mevrouw in gebrekkig (maar verstaanbaar!) Engels middenin de ring de Gear S3. Een zinderende lichtshow, applaus en een hoop oeh’s en ah’s vanuit de zaal volgde. Ik wilde overigens ook best oeh en ah roepen, ware het niet dat ik door een groot display voor het podium eigenlijk geen hol zag van alles wat er op de hippe curved beamer getoond werd.

Ik moest het maar doen met de Samsung-dame, die dingen riep als ‘een horloge is een lifestyle’ en ‘een horloge is zoveel meer dan gewoon maar een horloge’. Daarbij verbaasde ik me over de Russische journalist naast me, die zo’n beetje iedere zin van de vrouw letterlijk aan het overnemen was (ik denk dan: check de autocue en je komt ook een eind, maar daarover later meer).

sekte

 

Goed, de Samsung Gear S3 dus. Een slim horloge die alle andere slimme horloges doet verbleken. Eentje die er eindelijk uitziet als een echt horloge, een lange accuduur en een overzichtelijk menustructuur heeft, zo meent de fabrikant zelf. Op zich fijne zinnetjes om op te tikken – en de Gear S3 ziet er ook daadwerkelijk mooi uit – maar ik kreeg wel last van een licht #throwbackthursday-effect, want bij de lancering van de vorige Gear smartwatch werd exact hetzelfde gezegd. De kracht van herhaling, zullen we maar zeggen. Iets waar ze bij de vrinden van Scientology ook niet vies van zijn.

gears3-samsung

En zoals altijd bij sektes: een eigen mening hebben mag niet. Dus toen er drie “journalisten” on stage kwamen om te vertellen over het unieke design, de weergaloze hoeveelheid features en de toekomst van de smartwatch werd het gehele gesprek opgelepeld via de autocue. Orchestrated, zouden de Amerikanen zeggen. Zelfs een eventuele lach was meegenomen in de autocue.

Helemaal absurd werd het toen na de presentatie een stuk of vijftig in het wit geklede jongens en meisjes als een soort oempa-loempa’s om het podium gingen lopen. Zelfs bij Apple is het niet zo vreemd.

Beck’s

Ik vond het na dit alles wel tijd voor een biertje. En dan loopt een mens met een halve liter Beck’s over St. Dach Strasse in Oost-Berlijn en wat zie je? Een gigantische Samsung-banner. En met gigantisch bedoel ik: eentje die een compleet appartementencomplex bedekt.

Zucht. Waar is de autocue?

Best een aardig bannertje #samsung. #note7 #oostberlijn #berlin

A photo posted by Draadbreuk.nl (@draadbreuk) on

Comments