Reviewoverzicht

Gebruiksgemak
7.5
Kans om wereldberoemd te worden
5

Respect the skills! Ook al heb je ze niet...

Launchpad geeft zelfs de meest a-muzikale vent het gevoel een hit te kunnen schrijven. Gewoon een kwestie van een paar vakjes aanstippen en uit je dak gaan!

Er wordt weleens geklaagd over dj’s. Dat muziek maken op je computer geen muziek maken is. Dat je met het drukken op een paar knoppen al een song hebt. Dat iedereen het kan. Nou, dat eerste is natuurlijk niet waar, maar de laatste twee opmerkingen kloppen. Dat merkten we na het testen van Launchpad. Met deze app creëer en remix je binnen een paar minuten een nummer in elkaar. Voetjes van de vloer!

Iedereen die wel eens from scratch, zonder enige voorkennis, een dance-nummer heeft proberen te maken op de computer, weet dat dat geen klusje is dat je in een paar minuten hebt gefikst. Je werkt met sporen, zoekt samples en beats, gooit verschillende lagen over elkaar en uiteindelijk klinkt het nergens naar. Of met een beetje geluk naar een ontsporende trein waarin een koortje vals iets zingt wat op ‘een potje met vet’ lijkt. Nee, daar komt nog heel wat bij kijken, in ieder geval wat ritmegevoel en muzikaliteit. Maar met de app Launchpad gaat het ineens een stuk gemakkelijker. Dit programmaatje voor je iPad of iPhone van fabrikant Novation geeft je het gevoel dat je in het kielzog van Tiësto en Armin van Buuren zo de hitlijsten kunt bestormen.

Liedje maken? Gewoon een paar vakjes indrukken en je bent al op de helft

Vakjes drukken

Launchpad werkt als volgt: je kiest een muziekgenre uit de lijst in het startscherm en geeft aan in hoeveel beats per minute je een song wilt maken. Vervolgens krijg je een raster met 48 vakjes: telkens acht horizontaal en zes verticaal. Ieder vakje heeft een beat, bas, sample, stem of effect. Op iedere verticale lijn kun je één vakje aanklikken, dat dan automatisch in een loop begint te spelen in het juiste tempo. Zo gooi je heel netjes verschillende lagen muziek over elkaar en tekenen de contouren van je song zich af. Zin in een andere beat of andere bas? Geen probleem: gewoon een ander vakje aanklikken en op het juiste tempo wordt deze ingestart.

Je hebt ook vakjes met eenmalige effecten die je ingedrukt moet houden om helemaal af te spelen of juist een klein gedeelte. Deze zijn wat moeilijker te timen, maar ach: het moet allemaal ook weer niet te makkelijk worden, natuurlijk. Voor de wat betere dj is het leuk dat je ook eigen samples kunt toevoegen. Mocht je kat een raar geluid maken en dat wil je graag in een liedje gebruiken: even opnemen, toevoegen en de miauw kan afgespeeld worden. Het is ook mogelijk zogenaamde FX-effecten over je songs heen te gooien, zoals een delay, stutter of autofilter. Die kun je ook nog eens zelf instellen, als je het echt helemaal gek wilt maken.

Laat de hele wereld losgaan

Het klinkt zo in tekst misschien wat ingewikkeld, maar serieus: iedereen kan met een paar minuten klooien zo een nummer in elkaar draaien. Het instapniveau is absoluut niet hoog, maar doordat je zelf ook veel kunt aanpassen, kun je de app steeds professioneler gebruiken. Ook fijn: met een druk op de knop neem je je creatie op en zend je het door naar bijvoorbeeld Dropbox of Soundcloud: zo kan de hele wereld losgaan op je dansvloerkraker. Om te laten zien hoe gemakkelijk het werkt, draaide ik afgelopen maandag in Uitbuiken in een goeie drie minuten tijd de onderstaande beat in elkaar. Dennis is ongetwijfeld minimaal twintig keer zo lang bezig geweest voor de bijbehorende (en laten we eerlijk zijn: briljante) videoclip.

Gratis, totdat je professioneler wordt

Launchpad is een gratis app, wat redelijk uniek is voor een uitgebreid programmaatje als dit. Novation verdient zijn geld met verschillende in-app aankoopmogelijkheden in de vorm van samplepakketten in verschillende genres. Er wordt een aantal standaard (gratis dus) meegeleverd, maar als je uitgekeken bent op die geluidjes, kun je dus verder door te betalen. Daarbij brengt Novation ook fysieke exemplaren van de Launchpad uit, digitale planken met echte knoppen erop. Die sluit je aan op je iPad en fungeert vervolgens als controller. Dat is voor de professionele dj toch wat fijner werken dan op een schermpje tikken.

Launchpad voor iOS review: conclusie

Goed, misschien dat je als beginner niet meteen een enorme hit maakt met Launchpad. Daarvoor moet je toch enige muzikaliteit hebben, en een klein beetje weten wat het publiek wil horen. Maar het gevoel dat je zelf een heel aardig deuntje in elkaar kunt draaien, maakt deze app heel erg fijn. Ondergetekende gooit er in een vrij uurtje nog wel eens een beat in, en ziet dan in gedachten een uitzinnige menigte uit zijn dak gaan. Om daarna gewoon weer tot de orde van de dag te gaan.