Review: Teufel PC Bamster knalt vooral bij films

Paul Gersen

Als bij ons ergens de tranen in onze ogen van springen, is het wel het geluid van onze laptops. Die dunne schelle sound die muziek laat klinken alsof het onder water wordt gespeeld en een ontploffing in een film verandert in een muggenscheet: verschrikkelijk! En als je ’s avonds in bed nog even een serie wilt kijken of je favoriete album wilt draaien, zeul je ook niet je stereoluidsprekers mee. Teufel speelt handig op die situatie in met de PC Bamster: een speaker die handzaam en uitermate geschikt voor je laptop zou moeten zijn.

Of handzaam: met de PC Bamster grijpt Teufel een klein beetje terug naar zijn vroegere Duitse imago van grote, degelijke apparatuur. Want hoewel deze speaker niet heel erg uit de kluiten gewassen is, is hij wel grotendeels van metaal en daardoor weegt hij ook wel wat. Het is geen speakertje die je even in je jaszak duwt. Aan de andere kant heeft juist die metalen kast ook wel weer wat: het ziet er in ieder geval stoer uit.

Gezocht: plek voor de PC Bamster!

Maar door het formaat lopen we ook tegen een probleempje aan. Waar plaats je dit ding in hemelsnaam? Naast je computer? Dan komt het geluid niet van voren. Voor je laptop? Dan kun je niet beet bij je keyboard. Op de rand van je laptop waar het beeldscherm het keyboard ontmoet? Dat past dus niet. Mocht je ‘m dus gebruiken en een goed geluid willen, dan is het bijna onmogelijk om nog even door te werken op je laptop.

Bij Draadbreuk kunnen we ons enorm ergeren aan apparatuur met een onlogische bediening of waar je uren mee bezig bent om aan te sluiten en dan nog werkt het niet. Je moest eens weten hoe vaak we op het punt hebben gestaan om weer een slecht werkende computeraccessoire uit het raam te mieteren. Maar daar heeft deze Teufel geen last van. Even de usb-aansluiting in je computer proppen en blazen maar! En als je iets verkeerd kunt doen met de volumeknop – de enige fysieke bedieningsmogelijkheid op deze luidspreker – is dat knap.

De USB-aansluiting in je computer proppen en blazen maar!

Het is duidelijk dat het Duitse audiomerk dit apparaat zo laagdrempelig mogelijk heeft gehouden. Waarvoor hulde! Ook handig: je kunt ‘m ook als portable speaker gebruiken. Even de stekker aan de usb-kabel hangen en via de aux-ingang met je telefoon of tablet verbinden en je draait ook los van je computer je muziek.

Maar het draait uiteindelijk natuurlijk om het geluid. Daar hebben we een tweeledige mening over. Het blijkt namelijk dat de PC Bamster vooral heel goed bij films presteert. Dan komt die ene actiescene uit Die Hard ineens wel kneiterhard over en klinkt John McClane ineens niet meer alsof hij aan de helium heeft gezeten. Voor dat soort situaties presteert hij dus echt goed. Gaat het om muziek, dan weet deze luidspreker wat minder te overtuigen. Niet dat het slecht is, maar echt vol, dynamisch en in balans klinken je favoriete songs nou ook weer niet. Hij bast wel hard, maar juist daardoor worden de rest van de tonen overheerst.

Conclusie review: PC Bamster scheelt geluidsergernissen!

Daartegenover staat dan wel weer een uiterst fijn prijsje. De PC Bamster kost namelijk net geen honderd euro. En dat is helemaal geen verkeerd bedrag voor een speaker als deze. Als je kijkt hoeveel geluidsergernissen het scheelt, zien wij ‘m in ieder geval wel zitten.

Teufel PC Bamster

Reviewoverzicht

Geluidskwaliteit
6
Ontwerp
6
Gebruiksvriendelijkheid
6.5
Prijs
7

Niet verkeerd

De Teufel PC Bamster is zo'n luidspreker die vooral in zijn prijsklasse lekker presteert. Hij is weliswaar lastig te plaatsen, aan de lompe kant en we hebben wel eens beter een liedje afgespeeld horen worden, maar bij het kijken van een filmpje werkt hij dan wel weer prima en ook qua aansluiten is het een fijn apparaat. Wij voelen die honderd euro in onze zak branden...