Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Angry Birds 2 had leuker gekund

Angry Birds 2 had leuker gekund
Dennis de Vries

Na Angry Birds was er Angry Birds Rio, Angry Birds Star Wars, Angry Birds Seasons. Maar ook Angry Birds tshirts, Angry Birds agenda’s, Angry Birds knuffels, Angry Birds teenslippers, een Angry Birds kabelbaan, Angry Birds tekenpotloden en een Angry Birds pretpark. En nu is deel twee van het spelletje uit.

Angry Birds 2 dus. Eindelijk. Laten we maar heel eerlijk zijn, de originele Angry Birds had ons best hooked. Het was leuk, het was fris en naarmate de levels vorderden werd het ook nog aardig uitdagend. Vele uurtjes in de trein zijn opgegaan aan het halen van drie sterren in die ene hele lastige level waar je steeds nét niet genoeg schade veroorzaakte.

Angry Birds vibrators

Ergens tussen het uitkomen van de Angry Birds Stella en de Angry Birds vibrators zijn we de interesse echt compleet kwijt geraakt. Alles heeft een houdbaarheidsdatum en Angry Birds ging daar flink overheen terwijl de cash-grab machine van uitgever Rovio nog op volle toeren draaide. Is niet erg, maar voor ons hoeft het op een gegeven moment gewoon niet meer.

 

Video: zo ziet Angry Birds 2 eruit. Tof toch?

 

Angry Birds 2 is sinds vandaag te downloaden voor iOS en Android en biedt een mooie gelegenheid om een oude interesse weer eens op te pakken. Wat blijkt? Angry Birds is nog steeds heel leuk. In deze eerste échte opvolger van het origineel is het recept hetzelfde: je lanceert vogels op varkens die zich verschanst hebben in gammele bouwwerken om zo de gestolen eieren terug te krijgen. Het ziet er nu alleen vele malen gelikter uit. Om de boel op te leuken kun je ook gebruikmaken van toverspreuken en speel je speciale levels in arena’s. Erg tof.

50 euro voor Angry Birds?

Maar er wringt ook iets. De samenwerkingen met grote filmstudio’s en de eindeloze diarree aan merchandise heeft Rovio niet genoeg opgebracht. Ze zijn ook voor Angry Birds 2 gevallen in de val van ingame-aankopen. Als je in een level niet alle varkens pakt, raak je een leven kwijt. Ben je al je levens kwijt, dan moet je een half uur wachten. Of edelstenen kopen, een handjevol verkrijgbaar vanaf een euro, oplopend tot €49,99. Hmmm, dat is flink meer dan we gewend zijn.

 

Een half uur?! In die tijd zijn er alweer drie Angry Birds spin-offs gelanceerd!

Een half uur?! In die tijd zijn er alweer drie Angry Birds spin-offs gelanceerd!

 

Lappen of wachten

In de eerste instantie vlieg je vol plezier het spel door en vallen de varkens bij bosjes. Maar naarmate de levels uitdagender worden, loop je onvermijdelijk aan tegen dat ene level die je keer op keer moet proberen om perfect te krijgen. En dan is het dus lappen of wachten.

De schoorsteen moet roken, dat is prima. En je kunt een flink stuk in het spel komen tot je tegen de barriere aanloopt. Maar dan? Ga je wachten, waardoor het spel keer op keer momentum verliest en je waarschijnlijk halverwege interesse verliest zoals met zoveel van dit soort spellen? Of betaal je een keer een euro? En daarna weer? En daarna weer? Waarom moeten we hierover nadenken? We willen gewoon spelen. Dit had zoveel leuker gekund.