Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Scroll naar boven

Boven

Pebble Time smartwatch heeft geen ‘looks’ nodig

Pebble Time smartwatch heeft geen ‘looks’ nodig
Dennis de Vries

Samsung Gear S. Sony Smartwatch. LG G Watch. Het is niet dat we ze niet geprobeerd hebben, maar van smartwatches worden we nog altijd niet warm. Misschien omdat we nooit een Pebble hebben getest. De enige smartwatch die er toe doet, is nu toe aan een nieuwe versie: de Pebble Time.

De Pebble Time is vanmiddag gepresenteerd. Het biedt een grondige update op de originele Pebble. De behuizing is nu waterdicht, slanker en gemaakt van metaal en Gorilla Glass. Het e-ink scherm kan nu kleuren weergeven heeft een flink hogere refresh-rate waardoor gelikte(re) animaties mogelijk worden, terwijl de accu nog altijd een week Er zit een microfoontje in om spraakboodschappen op te nemen en door te geven. De Pebble draait op een vernieuwde versie van het eigen interface. Daarop kunnen alle bestaande Pebble-apps (zo’n 6500) draaien. Wel is de interface compleet op de schop gegaan.

 

Video: Pebble Time gepresenteerd door de maker van Pebble Time

 

Centraal in de nieuwe interface staat de Timeline Interface. Een soort Google Now-achtig idee dat informatie geeft op basis van gebeurtenissen die nu spelen, in de nabije toekomst op je pad komen of die je wellicht gemist hebt. Op die manier moet je met een paar drukken op de knoppen altijd de juiste melding te zien krijgen. Yup, knoppen. Een touchscreen heeft de smartwatch niet. Ohja, en hij is lelijk. Net als zijn voorganger is hij als horloge bijzonder lelijk.

 

Pebble verkoopt beter dan Android Wear

pebble-time-1Maar blijkbaar doet de Pebble iets goed. Marktanalyst Canalys rekende eerder al voor dat er in 2014 zo’n 4,6 miljoen smartwatches zijn verkocht wereldwijd. Alle Android Wear-apparaten kwamen niet verder dan 720.000 stuks. Daar staat één model van Pebble tegenover, waarvan er 1 miljoen over de toonbank gingen. Uiterlijk is niet alles. Uiteindelijk willen we blijkbaar iets wat ook gewoon werkt. Het liefst een week lang, zonder dat we ‘m hoeven op te laden. Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Of de Pebble Time ook een beetje verkoopt is nog maar afwachten.

 

Even wachten….

 

Ok, duidelijk. De Pebble Time verkoopt als een dolle. Omdat de eerste Pebble smartwatch oorspronkelijk gepresenteerd werd als Kickstarter-crowdfundproject (waar het een dik record vestigde) leek het de makers wel geinig om deze nieuwe smartwatch ook via Kickstarter te lanceren. Het gestelde doel van $ 500.000 was in een goed kwartier binnen. Op het moment van schrijven staat de teller op bijna $ 4,5 miljoen.

Zelf Pebble Time ‘backen’?

Mocht je nog mee willen doen in de Kickstarter pre-order gekte, dan kan dat. De earlybird aanbieding van (omgerekend) 40 euro is al lang en breed uitverkocht dus betaal je nu 158 euro. Dan krijg je ‘m in mei in de bus. Als je meer geduld (en geld) hebt kun je ook wachten tot hij in september in de Nederlandse winkels ligt voor zo’n 176 euro.

Reacties

  1. stijn v brummelen

    Lelijk. Vind hem echt niet mooi. Vind de pebble steel wel echt mooi, maar dit, bah.